پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه اصفهان
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • آرشیو مقالات
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات اولين کنفرانس بين المللي مطالعات زبان انگليسي
  4. مقاله نقش ایدئولوژی در انتخاب آثار ترجمه شده: مطالعة موردی آثار پرفروش نیویورک تایمز در ایران
عنوان رویداد : اولين کنفرانس بين المللي مطالعات زبان انگليسي
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398

نقش ایدئولوژی در انتخاب آثار ترجمه شده: مطالعة موردی آثار پرفروش نیویورک تایمز در ایران

نویسندگان :

Neda Patdad ( Allameh Tabatabaei University ) , Samir Hassanvandi ( University of Isfahan )

دانلود فایل   

چکیده

براساس آمار منتشرشدة نیویورک تایمز در سال 2018 میزان خرید آثار داستانی نه تنها در ایالات متحده بلکه در کشورهای دیگر نیز بیشتر از آثار غیرداستانی است. آثار غیرداستانی در مقایسه با آثار داستانی از مخاطبین کمتری بهره‌مند هستند. فرضیه‌ای که پیش می‌آید این است که آمار فروش این ژانر از کتاب، بالطبع زمانی که ترجمه می‌شوند، باید کاهش بیشتری نیز پیدا می‌کند. اما در پی بررسی انجام شده آثار داستانی و غیرداستانی پرفروش گزارش نیویورک تایمز که در ایران ترجمه شده‌اند، این نتیجه حاصل شد که فروش برخی نسخه‌های ترجمۀ آثار غیرداستانی حتی از نسخه‌های ترجمه شدۀ داستانی بیشتر است. انتخاب این آثار در طی سال های 2016 تا 2019 بوده است. این آثار عبارتند از: 1) من پیش از تو (2016، داستانی)؛ 2)آتش و خشم (2018، غیرداستانی)؛ 3) رئیس جمهور گم شده است (2018، داستانی)؛ 4) هنگامی که نفس هوا می‌شود (2016، غیرداستانی)؛ 5) شدن (2019، غیرداستانی)؛ 6) قلعۀ شیشه‌ای (2019، غیر داستانی). بررسی‌های دقیق‌تر این موضوع را مشخص کرد که ایدئولوژی حاکم بر جامعه بر خوانندگان تاثیر بسیار زیادی دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا خوانندگان حتی در انتخاب کتاب‌هایشان با اتکاء به این ایدئولوژی پیش بروند. در سال‌های اخیر، به خصوص از زمان آغاز تنش میان ایران و آمریکا در رابطه با مسئله برجام، خواندن آثار غیرداستانی و مستند در مورد سیاستمداران کنونی آمریکا برای مخاطبین در ایران جذابیت بیشتری پیدا کرده که این خود نماینگر نقش پررنگ ایدئولوژی حاکم بر جامعه است.

کليدواژه ها

ایدئولوژی، آثار داستانی، آثار غیر داستانی، ترجمه

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
Samir Hassanvandi , 1398 , نقش ایدئولوژی در انتخاب آثار ترجمه شده: مطالعة موردی آثار پرفروش نیویورک تایمز در ایران , اولين کنفرانس بين المللي مطالعات زبان انگليسي

برگرفته از رویداد



اولين کنفرانس بين المللي مطالعات زبان انگليسي
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398


دیگر مقالات این رویداد

  • A Corpus-Based Contrastive Semantic Study of the Phrasal Verbs in Iranian EFL learners and Native Speakers Writings
  • The Comparative Effects of Output-based Activities and Enhanced Input on Learning of English Past Perfect Tense: A Closer Look at Output Hypothesis
  • Is Pre-Task Guided Planning Really Guiding?: Evidence from Self-Repair Behaviour
  • Narration & Manipulation of ideology in the Kite Runner
  • Application of Althusserian Theory of Ideology on "Welcome to the Monkey House" a Short Fiction by Kurt Vonnegut
  • The Effects of Comprehension and Production Pre-Reading Tasks on Language Learners’ Reading Comprehension Ability
  • The Effect of Data-driven Learning (DDL) on the Vocabulary Size of Iranian EFL Learners
  • A survey of perceptual learning style preferences of Iranian Psychology and TEFL Students
  • Contradictions in Using Group Work in EFL Classrooms: Activity Theory Perspective in an Autoethnographic Study
  • The Relationship Between Self-, Peer-, and Teacher-Assessments in the Grammar of EFL Learners
  • تماس با ما


     اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
    کدپستی: ۸۱۷۴۶۷۳۴۴۱
    E-mail: Info@ui.ac.ir
    تلفن: ۲۶۴۰-۰۳۱۳۷۹۳۲۱۲۸ تلفکس: ۰۳۱۳۶۶۸۷۳۹۶

     

    پیوندها


    • پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 
    • استانداری اصفهان
    • پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
    • سازمان سنجش کشور
    • شهرداری اصفهان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]