پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه اصفهان
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • آرشیو مقالات
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات اولين کنفرانس بين المللي مطالعات زبان انگليسي
  4. مقاله نقش ایدئولوژی در انتخاب آثار ترجمه شده: مطالعة موردی آثار پرفروش نیویورک تایمز در ایران
عنوان رویداد : اولين کنفرانس بين المللي مطالعات زبان انگليسي
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398

نقش ایدئولوژی در انتخاب آثار ترجمه شده: مطالعة موردی آثار پرفروش نیویورک تایمز در ایران

نویسندگان :

Neda Patdad ( Allameh Tabatabaei University ) , Samir Hassanvandi ( University of Isfahan )

دانلود فایل   

چکیده

براساس آمار منتشرشدة نیویورک تایمز در سال 2018 میزان خرید آثار داستانی نه تنها در ایالات متحده بلکه در کشورهای دیگر نیز بیشتر از آثار غیرداستانی است. آثار غیرداستانی در مقایسه با آثار داستانی از مخاطبین کمتری بهره‌مند هستند. فرضیه‌ای که پیش می‌آید این است که آمار فروش این ژانر از کتاب، بالطبع زمانی که ترجمه می‌شوند، باید کاهش بیشتری نیز پیدا می‌کند. اما در پی بررسی انجام شده آثار داستانی و غیرداستانی پرفروش گزارش نیویورک تایمز که در ایران ترجمه شده‌اند، این نتیجه حاصل شد که فروش برخی نسخه‌های ترجمۀ آثار غیرداستانی حتی از نسخه‌های ترجمه شدۀ داستانی بیشتر است. انتخاب این آثار در طی سال های 2016 تا 2019 بوده است. این آثار عبارتند از: 1) من پیش از تو (2016، داستانی)؛ 2)آتش و خشم (2018، غیرداستانی)؛ 3) رئیس جمهور گم شده است (2018، داستانی)؛ 4) هنگامی که نفس هوا می‌شود (2016، غیرداستانی)؛ 5) شدن (2019، غیرداستانی)؛ 6) قلعۀ شیشه‌ای (2019، غیر داستانی). بررسی‌های دقیق‌تر این موضوع را مشخص کرد که ایدئولوژی حاکم بر جامعه بر خوانندگان تاثیر بسیار زیادی دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا خوانندگان حتی در انتخاب کتاب‌هایشان با اتکاء به این ایدئولوژی پیش بروند. در سال‌های اخیر، به خصوص از زمان آغاز تنش میان ایران و آمریکا در رابطه با مسئله برجام، خواندن آثار غیرداستانی و مستند در مورد سیاستمداران کنونی آمریکا برای مخاطبین در ایران جذابیت بیشتری پیدا کرده که این خود نماینگر نقش پررنگ ایدئولوژی حاکم بر جامعه است.

کليدواژه ها

ایدئولوژی، آثار داستانی، آثار غیر داستانی، ترجمه

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
Samir Hassanvandi , 1398 , نقش ایدئولوژی در انتخاب آثار ترجمه شده: مطالعة موردی آثار پرفروش نیویورک تایمز در ایران , اولين کنفرانس بين المللي مطالعات زبان انگليسي

برگرفته از رویداد



اولين کنفرانس بين المللي مطالعات زبان انگليسي
تاریخ برگزاری : 20 آذر ماه 1398


دیگر مقالات این رویداد

  • EAP Needs of Iranian Law Students; From Professors" and Lawyers" Perspective
  • Alitteration in Developing Characters: The Case Study of V for Vendetta and Its Persian Subtitles.
  • Application of adjunct model for Improving overall reading comprehension skills of Iranian architecture students in an EAP class
  • AMNESIA: IDENTITY CONFLICT IN ELIF SHAFAK’S THREE DAUGHTERS OF EVE
  • A Study of Discourse and Power in Margaret Atwood’s The Testaments: A Foucauldian Reading
  • Three Ways of Looking at Wallace’s Black Bird
  • The Effect of Social Phobia on English Language Learners’ Classroom Participation
  • Using English Conjunctions in American Academic Articles and Iranian EFL Academic Articles online: A Comparative Study
  • Sources of Self-Efficacy Beliefs; Its Relationship with Perceived Responsibility and English Self-Efficacy
  • Knowledge and Practice of Critical Pedagogy among Iranians EFL Teachers
  • تماس با ما


     اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
    کدپستی: ۸۱۷۴۶۷۳۴۴۱
    E-mail: Info@ui.ac.ir
    تلفن: ۲۶۴۰-۰۳۱۳۷۹۳۲۱۲۸ تلفکس: ۰۳۱۳۶۶۸۷۳۹۶

     

    پیوندها


    • پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 
    • استانداری اصفهان
    • پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
    • سازمان سنجش کشور
    • شهرداری اصفهان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]