پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه اصفهان
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • آرشیو مقالات
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
  4. مقاله نقد و تحلیل فرهنگی بازی های رایانه ای (مطالعه موردی بازی زولا)
عنوان رویداد : بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
تاریخ برگزاری : 01 بهمن ماه 1399

نقد و تحلیل فرهنگی بازی های رایانه ای (مطالعه موردی بازی زولا)

(Cultural critique of computer games (Case Study Zola Game
نویسندگان :

ندا برومندی ( دانشگاه تهران ) , علی خدایار ( دانشگاه تهران ) , نسرین مقدم ( دانشگاه تهران )

دانلود فایل   

چکیده

دردنیای امروز بازی های رایانه ای از پرمخاطب ترین پدیده های دوران مدرن هستند که همراه با خود فرصت ها و تهدیدهایی را مطرح کرده اند. تولید درصنعت بازی سازی فرصت مغتنمی برای حضوردربازارهای داخلی، رقابت درعرصه جهانی و توسعه اقتصادی است. اما کاربری بازیهای خارجی درکنار گرته برداری از آنها در تولیدات داخلی مسائل و چالشهای فرهنگی و اخلاقی را مطرح کرده است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل ابعاد و عناصر فرهنگی و هویت ایرانی در طراحی بازی های رایانه ای در ایران صورت گرفته است. در این راستا روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای بوده است. یافته های پژوهش نشان می دهد با توجه به این که بازی های رایانه ای در بین افراد جامعه تبدیل به پرکاربردترین ابزار سرگرمی شده اند و جای خود را به عنوان تفریح در میان افراد با سنین مختلف بازکرده اند، می توانند به عنوان گزینه هایی مناسب در فرهنگ سازی و ثبات هویت ایرانی مؤثر باشند. آن چه در این پژوهش به عنوان مطالعه موردی بررسی شد «بازی زولا » بود و نشان داد که در طراحی بازی های ایرانی می توان از گنجینه های غنی فرهنگی همچون پهلوانان و اسطوره های ایران استفاده کرد و از این طریق منش اسطوره ای ایرانی را به مخاطبان آموزش داد. جایگزینی منش جوانمردی و شفقت به جای جنگ و خونریزی می تواند بر ارزشهای فرهنگی و اخلاقی صحه گذاشته و آنها را تداوم بخشد. استفاده از فرهنگ غیربومی به جز گمراه کردن بازیکنان این بازی ها، دردرازمدت آسیب جدی به فرهنگ غنی ایران زمین می زند.

کليدواژه ها

بازی رایانه ای، هویت ایرانی، فرهنگ ، بازی زولا، نقد

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
ندا برومندی , 1399 , نقد و تحلیل فرهنگی بازی های رایانه ای (مطالعه موردی بازی زولا) , بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها

برگرفته از رویداد



بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
تاریخ برگزاری : 01 بهمن ماه 1399


دیگر مقالات این رویداد

  • تحلیل تأثیر اجتماعی شبکه های اجتماعی با استفاده از مصورسازی داده ها
  • نقش میانجی گری تکنیکهای تداعی عصبی شرطی و گمیگیشن (بازیهای) آموزشی بر پیشرفت توسعه واژگان در دانش آموزان ابتدایی
  • نرم‌افزار واقعیت مجازی بهیاد تقویت حافظه‌ی سالمندان با رویکرد سرگرمی
  • رسمدا ایجاد جلوه های بصری با دنبال کردن صدا در محیط سه بعدی مجازی
  • پسامدرنیسم و بازی های رایانه ای محبوب
  • کارکردهای بسترهای پخش زنده ی اینترنتی بازی های دیجیتال و نقش آنها در اقتصاد این صنعت، رشد خلاقیت و تولیدات مستقل(مطالعه ی موردی پلتفرم توییچ)
  • Looking at Intergenerational Game Design through the Lens of Game Genres
  • تحلیل و مقایسه نقش ادرادک، شخصیتی در داستان کافکا، نظریه فروید و بازی دث استرندینگ
  • تحلیل حقوقی ضمان درک در نرم افزارها و بازی های رایانه ای در حقوق ایران، فرانسه و کنوانسیون بیع بین المللی 1980
  • کوویدنما مصورسازی بازی وار داده های مربوط به وضعیت کووید-19 در جهان
  • تماس با ما


     اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
    کدپستی: ۸۱۷۴۶۷۳۴۴۱
    E-mail: Info@ui.ac.ir
    تلفن: ۲۶۴۰-۰۳۱۳۷۹۳۲۱۲۸ تلفکس: ۰۳۱۳۶۶۸۷۳۹۶

     

    پیوندها


    • پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 
    • استانداری اصفهان
    • پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
    • سازمان سنجش کشور
    • شهرداری اصفهان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]