پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه اصفهان
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • آرشیو مقالات
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
  4. مقاله نقد و تحلیل فرهنگی بازی های رایانه ای (مطالعه موردی بازی زولا)
عنوان رویداد : بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
تاریخ برگزاری : 01 بهمن ماه 1399

نقد و تحلیل فرهنگی بازی های رایانه ای (مطالعه موردی بازی زولا)

(Cultural critique of computer games (Case Study Zola Game
نویسندگان :

ندا برومندی ( دانشگاه تهران ) , علی خدایار ( دانشگاه تهران ) , نسرین مقدم ( دانشگاه تهران )

دانلود فایل   

چکیده

دردنیای امروز بازی های رایانه ای از پرمخاطب ترین پدیده های دوران مدرن هستند که همراه با خود فرصت ها و تهدیدهایی را مطرح کرده اند. تولید درصنعت بازی سازی فرصت مغتنمی برای حضوردربازارهای داخلی، رقابت درعرصه جهانی و توسعه اقتصادی است. اما کاربری بازیهای خارجی درکنار گرته برداری از آنها در تولیدات داخلی مسائل و چالشهای فرهنگی و اخلاقی را مطرح کرده است. پژوهش حاضر با هدف تحلیل ابعاد و عناصر فرهنگی و هویت ایرانی در طراحی بازی های رایانه ای در ایران صورت گرفته است. در این راستا روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای بوده است. یافته های پژوهش نشان می دهد با توجه به این که بازی های رایانه ای در بین افراد جامعه تبدیل به پرکاربردترین ابزار سرگرمی شده اند و جای خود را به عنوان تفریح در میان افراد با سنین مختلف بازکرده اند، می توانند به عنوان گزینه هایی مناسب در فرهنگ سازی و ثبات هویت ایرانی مؤثر باشند. آن چه در این پژوهش به عنوان مطالعه موردی بررسی شد «بازی زولا » بود و نشان داد که در طراحی بازی های ایرانی می توان از گنجینه های غنی فرهنگی همچون پهلوانان و اسطوره های ایران استفاده کرد و از این طریق منش اسطوره ای ایرانی را به مخاطبان آموزش داد. جایگزینی منش جوانمردی و شفقت به جای جنگ و خونریزی می تواند بر ارزشهای فرهنگی و اخلاقی صحه گذاشته و آنها را تداوم بخشد. استفاده از فرهنگ غیربومی به جز گمراه کردن بازیکنان این بازی ها، دردرازمدت آسیب جدی به فرهنگ غنی ایران زمین می زند.

کليدواژه ها

بازی رایانه ای، هویت ایرانی، فرهنگ ، بازی زولا، نقد

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
ندا برومندی , 1399 , نقد و تحلیل فرهنگی بازی های رایانه ای (مطالعه موردی بازی زولا) , بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها

برگرفته از رویداد



بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
تاریخ برگزاری : 01 بهمن ماه 1399


دیگر مقالات این رویداد

  • چگونگی واكسيناسيون افراد در بازی جدی با مدل‌سازي مبتني بر گراف
  • استفاده از فناوری واقعیت افزوده برای بهبود یادگیری (فارسی نوشتاری و خوانداری اول ابتدایی)
  • بررسی نقش واسط فرهنگ در رابطه بین بازاریابی بازی‌های رایانه‌ای و قصد خرید نسخه‌های جدید بازی
  • یادگیری واژگان زبان از طریق اپلیکشن تلفن همراه مطالعه موردی اپلیکیشن کوییزلت
  • بررسی ظرفیت های رنگ در نگارگری ایرانی برای ساخت بازی های رایانه ای
  • Looking at Intergenerational Game Design through the Lens of Game Genres
  • بررسی وابستگی کلاس‌های معکوس مبتنی بر واقعیت مجازی آموزش انگلیسی با اهداف پزشکی به راهبری یاددهنده
  • تأثیر وابستگی به بازی های رایانه ای بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان
  • مطالعه مسکات روزانه و تاثیر آن در تبلیغات و شبکه های اجتماعی
  • تحلیل ویژگی های زبانی و پیرازبانی نشانه نوشت در آثار ژانر کلمه ای و اطلاعات عمومی هشتمین جشنوارۀ بازی های ویدئویی ایران
  • تماس با ما


     اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
    کدپستی: ۸۱۷۴۶۷۳۴۴۱
    E-mail: Info@ui.ac.ir
    تلفن: ۲۶۴۰-۰۳۱۳۷۹۳۲۱۲۸ تلفکس: ۰۳۱۳۶۶۸۷۳۹۶

     

    پیوندها


    • پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 
    • استانداری اصفهان
    • پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
    • سازمان سنجش کشور
    • شهرداری اصفهان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]