تقویت توجه مداوم و انتخابی با استفاده از بازی های رایانه ای جدی برای کودکان گروه سنی ب
Using serious games for improving sustained and selective attention in children
نویسندگان :
مرضیه سادات مطلقی ( دانشگاه هنر اسلامی تبریز ) , صمد روحی ( دانشگاه هنر اسلامی تبریز ) , یزدان موحدی ( دانشگاه هنر اسلامی تبریز )
چکیده
توجه ارادی، مهمترین مهارت شناختی به شمار می رود و تقویت آن به بهبود مهارت یادگیری و توانایی مدیریت زندگی منجر می شود. بدیهی ست که آموزش این مهارت در سنین کودکی اثرگذاری بیشتری به همراه خواهد داشت؛ بنابراین لازم است برای تقویت توجه در کودکان وقت بیشتری صرف شود. علیرغم پژوهش های متعدد در زمینه ی علوم شناختی، بهره گیری از روش های پیشنهادی تقویت این مهارت ها برای عموم در دسترس نمی باشد. اغلب این روش ها علاوه بر هزینه ی بالا، در کلینیک ها و حضور متخصصان این حوزه انجام می شود. از طرفی به دلیل طولانی بودن مراحل تقویت این مهارت ها عملا استفاده از روش های ستنی برای عموم قابل اجرا نمی باشد. با ظهور فناوری اطلاعات، تلاش برای صرفه جویی در وقت و هزینه، سرگرمی، دسترسی آسان، عدم نیاز به حضور متخصص و پردازش راحت تر داده ها منجر به طراحی و ساخت بازی های جدی شده است که با توجه به ادغام عنصر سرگرمی می تواند گزینه ی مناسبی برای تقویت مهارت های شناختی باشد. در این پژوهش با بررسی پژوهش های موجود در زمینه ی توجه پیوسته و انتخابی، یک بازی جدی برای تقویت این مهارت شناختی به منظور استفاده کودکان رده ی سنی ب طراحی و پیاده سازی نمودیم. بازخوردهای دریافتی از متخصصان این حوزه نشان می دهد استفاده از بازی پیشنهادی می تواند در بهبود توجه انتخابی و پیوسته موثر واقع شود.کليدواژه ها
توجه پیوسته، توجه انتخابی، بازی جدی، مهارت شناختیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:مرضیه سادات مطلقی , 1399 , تقویت توجه مداوم و انتخابی با استفاده از بازی های رایانه ای جدی برای کودکان گروه سنی ب , بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان میباشد.