بررسی تأثیر وجود روایت دربازیهای کژوال بر میزان لذت و غوطه-وری بازیکنان
effects of presence of a story in casual video games on user joy and immersion scales
نویسندگان :
فرانک خداکرمی ( دانشگاه هنر اسلامی تبریز ) , فرشته علیزاده ( دانشگاه هنر اسلامی تبریز ) , یونس سخاوت ( دانشگاه هنر اسلامی تبریز )
چکیده
بازیهای رایانهای در جهان امروز طرفداران بسیاری دارند و روزانه بر هواداران این سرگرمی نوین افزوده میشود. بازیکنان به دلایل مختلفی وقت خود را به بازیهای رایانهای سپری میکنند و احساس لذت یکی از مهمترین انگیزههای بازیکنان برای بازی کردن است. یکی از عوامل لذت انسان از گونههای متفاوت هنری مانند سینما و ادبیات، وجود داستان در این گونههای هنر و سرگرمی است؛ بنابراین در این پژوهش به بررسی این موضوع پرداخته شد که آیا وجود روایت دربازیهای رایانهای میتواند بر میزان لذت و غوطهوری مخاطبان بازی تأثیر بگذارد؟ برای پاسخ به این پرسش، بازی بیوبان در دو نسخه روایت محور و عملکرد محور با ساختاری مشابه طراحی و پیادهسازی شد. یکی از بازیها بدون هیچگونه روایت داستانی و صرفاً بر اساس چالشهای عملکردی طراحی گشته بود؛ درحالیکه بازی دیگر علاوه بر ساختار بازی عملکردی، شامل کات سین از روایت یک داستان در ابتدای بازی بود. بهمنظور آزمون متغیرهای هدف (حس لذت و حس غوطهوری)، جامعه آماری 12 نفره از دانشجویان دانشگاه هنر اسلامی تبریز انتخاب شد که به صورت تصادفی به دو گروه کنترل یا آزمایش تخصیص یافتند. گروه آزمایش با استفاده از بازی روایت محور و گروه کنترل به وسیله نسخه عملکرد محور مورد آزمایش قرار گرفتند. برای بررسی تأثیر وجود روایت در بازی بر دو متغیر حس غوطهوری و حس لذت از دادههای مربوط به پرسشنامههای مربوطه استفاده شد. تحلیل های انجامشده در دو سطح آماری توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (آزمون t مستقل و آزمون من ویتنی) نشان می دهد که استفاده از روایت در بازی رایانهای، می تواند باعث افزایش حس غوطهوری (05 0> 02 0p=) و 00 11= SD و 127=M) و نیز افزایش حس لذت افراد (05 0>p و 014 0= t و 00 7= SD و 41=M) درروند بازی شود. با بررسی نتایج بهدستآمده از تجربهی این دو گروه آزمایشی، این نتیجه حاصل گشت که وجود یک روایت داستانی در ابتدای بازی، تأثیری معنادار و مثبت بر میزان لذت و غوطهوری بازیکنان دارد.کليدواژه ها
بازی رایانهای داستان محور، روایت، حس لذت، حس غوطهوریکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:فرشته علیزاده , 1399 , بررسی تأثیر وجود روایت دربازیهای کژوال بر میزان لذت و غوطه-وری بازیکنان , بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان میباشد.