مصورسازی و مقایسهی رفتارهای چشمی در حین خواندن متن با ژانرهای مختلف
visualization of eye behaviors during readings with different genres
نویسندگان :
سمیرا پودراتچی ( دانشگاه هنر تبریز ) , روژین منوچهری ( دانشگاه هنر تبریز ) , پریسا عبدالهی ( دانشگاه هنر تبریز ) , فاطمه رحمان نژاد ( دانشگاه هنر تبریز ) , صمد روحی ( دانشگاه هنر تبریز ) , یونس سخاوت ( دانشگاه هنر تبریز )
چکیده
امروزه از روش ردیابی چشم بهمنظور تحلیل رفتارهای کاربر در بازاریابی، علوم اعصاب، تعامل انسان با رایانه، تحقیقات مصورسازی و خواندن استفاده میکنند. جدا از اندازهگیری زمان اتمام و میزان دقت در حین انجام وظایف بصری در آزمایشهای کنترلشده، ارزیابیهای مبتنی بر ردیابی چشم اطلاعات بیشتری در مورد نحوه توزیع توجه بصری و تغییرات محرک ارائه میدهند. با توجه به کاربردهای وسیع درزمینهٔ ردیابی چشم، رویکردهای مختلفی برای تجزیهوتحلیل دادههای ردیابی چشم وجود دارد که بسته به هدف کار میتوانند مورداستفاده باشند. مطالعهی رفتارهای چشمی به هنگام خواندن یک متن از حوزههایی است که در چند سال اخیر موردمطالعه بوده است. افراد به هنگام خواندن متن رفتارهای چشمی متفاوتی از خود نشان میدهند. یکی از دلایل این امر رخداد پرش ذهنی است. طبق مطالعات صورت گرفته اگر فرد تمرکز خود را از دست بدهد و به افکاری غیر از وظیفه اصلی متمرکز شود دچار پرش ذهن میگردد که با تغییر رفتارهای چشمی همراه است. در این مقاله بر آنیم تا رفتارهای چشمی کاربر را به هنگام خواندن متن در رایانه با دو ژانر مختلف (داستانی ترسناک، علمی) با استفاده از یکی از روشهای کلاسیک، مصورسازی کرده و رفتارهای چشمی را به هنگام مطالعهی هر بخش بهصورت تصویری تحلیل کنیم. در ادامه مصورسازی با اشکال هندسی و بهصورت دیجیتالی صورت گرفت که نتایج مصورسازی نمایانگر رخداد بیشتر پرش ذهن در متن علمی است.کليدواژه ها
مصورسازی، رفتارهای چشمی، متنکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:روژین منوچهری , 1399 , مصورسازی و مقایسهی رفتارهای چشمی در حین خواندن متن با ژانرهای مختلف , بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان میباشد.