پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه اصفهان
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • آرشیو مقالات
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
  4. مقاله بررسی تأثیر بازی رايانه ای تمدن بر مهارت حل مسئله در دختران نوجوان با مهارت اجتماعی پائین
عنوان رویداد : بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
تاریخ برگزاری : 01 بهمن ماه 1399

بررسی تأثیر بازی رايانه ای تمدن بر مهارت حل مسئله در دختران نوجوان با مهارت اجتماعی پائین

The Effect of Civilization Computer Game on Problem Solving Skills in Adolescent Girls with Low Social Skills
نویسندگان :

بهنام قابل دمیرچی ( دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران ) , مینا اسماعیلی ( دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، )

دانلود فایل   

چکیده

مقدمه هدف از مطالعه حاضر، بررسی تأثیر بازی رایانه ای تمدن بر مهارت حل مسئله در دختران نوجوان با مهارت اجتماعی پائین بود. روش کار روش پژوهش حاضر، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. با استفاده از نمونه گیری در دسترس، 30 دختر نوجوان با مهارت اجتماعی پایین مراجعه کننده به مراکز حمایتی با میانگین سنی 15.86 (12 تا 18 سال) انتخاب شدند و به شیوه تصادفی به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تقسیم شدند. مدت جلسات بازی، 12 هفته، هر هفته دو جلسه یک ساعته بود. برای سنجش مهارت های اجتماعی، پرسشنامه ده مهارت زندگی و برای مهارت حل مسئله، آزمون برج لندن استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس انجام شد. یافته ها نتایج نشان داد، بازی رایانه ای تمدن بر بهبود عملکرد حل مسئله و 3 مؤلفۀ آن (زمان حل مسئله، زمان آزمایش و خطای مسئله) در دختران نوجوان گروه آزمايش در مقایسه با گروه كنترل تأثير داشته است، بطوري كه موجب بهبود عملکرد حل مسئله و کاهش زمان آزمایش و تعداد خطای حل مسئله شده است. البته این بازی بر مؤلفۀ زمان تأخیری تأثير نداشته است (p<0.05). نتیجه گیری بطور کلی نتایج حاکی بر این است که بازی رایانه ای بر تمامی مؤلفه های حل مسئله بجز زمان تأخیر حل مسئله تأثیر داشته است، همچنین مقایسه اندازه اثرهای محاسبه شده مولفه ها نشانگر آن است که بازی تمدن بر مؤلفۀ تعداد خطا و زمان تأثیر بیشتری نسبت به زمان حل مسئله داشته است.

کليدواژه ها

بازی رایانه ای، تمدن، حل مسئله، مهارت اجتماعی.

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
بهنام قابل دمیرچی , 1399 , بررسی تأثیر بازی رايانه ای تمدن بر مهارت حل مسئله در دختران نوجوان با مهارت اجتماعی پائین , بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها

برگرفته از رویداد



بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
تاریخ برگزاری : 01 بهمن ماه 1399


دیگر مقالات این رویداد

  • Looking at Intergenerational Game Design through the Lens of Game Genres
  • تحلیل المان های بازی وارسازی بر اساس تجربه کاربری در نرم افزارهای آموزش زبان برای کودکان 8 تا 10 سال
  • تحلیل حقوقی ضمان درک در نرم افزارها و بازی های رایانه ای در حقوق ایران، فرانسه و کنوانسیون بیع بین المللی 1980
  • جلوه های تاثیر بازی های رایانه ای بر پیشگیری از بزهکاری اطفال ونوجوانان
  • بازی سازی ابری بر مبنای تکنولوژی بیت تورنت
  • طبقه‌بندی مفاهیم برنامه‌سازی آموزش داده شده توسط بازی‌های جدی
  • CALN چارچوب نظری علوم استفاده‌شده در تولید رویه‌ای محتوا
  • تحلیل تأثیر اجتماعی شبکه های اجتماعی با استفاده از مصورسازی داده ها
  • تجربه بازی موبایلی در یک جامعه سنتی یک بررسی جامعه شناختی
  • رابطه میزان استفاده از بازی های رایانه ای با بهزیستی تحصیلی و خودنظم جویی شناختی هیجان در نوجوانان
  • تماس با ما


     اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
    کدپستی: ۸۱۷۴۶۷۳۴۴۱
    E-mail: Info@ui.ac.ir
    تلفن: ۲۶۴۰-۰۳۱۳۷۹۳۲۱۲۸ تلفکس: ۰۳۱۳۶۶۸۷۳۹۶

     

    پیوندها


    • پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 
    • استانداری اصفهان
    • پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
    • سازمان سنجش کشور
    • شهرداری اصفهان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]