پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه اصفهان
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • آرشیو مقالات
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
  4. مقاله محلی‌سازی بازی‌های رایانه‌ای از منظر نظریۀ نظام‌ چندگانه و نظریۀ هدف‌مندی در مطالعات ترجمه
عنوان رویداد : بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
تاریخ برگزاری : 01 بهمن ماه 1399

محلی‌سازی بازی‌های رایانه‌ای از منظر نظریۀ نظام‌ چندگانه و نظریۀ هدف‌مندی در مطالعات ترجمه

Game Localization from the Perspective of Polysystem Theory and Skopos Theory
نویسندگان :

محمدرضا رضائیان دلوئی ( دانشگاه بیرجند ) , مرضیه خوشحال ( دانشگاه بیرجند )

دانلود فایل   

چکیده

محلی‌سازی یکی از انواع ترجمه است. در محلی‌سازی بازی‌های رایانه‌ای، عوامل و بازیگران متعددی نقش دارند. نظریۀ نظام چندگانه و نظریۀ هدف‌مندی دو نظریۀ بنیادین در مطالعات ترجمه است. بر طبق نظریۀ نظام چندگانه، ترجمه‌ها نظامی از زبان و فرهنگ مقصدند که بر حسب شرایط، ممکن است جایگاه محوری و نوآورانه یا جایگاه حاشیه‌ای و محافظه‌کارانه داشته باشند. ترجمه‌ها با دیگر نظام‌های مقصد از قبیل نظام‌ سیاسی، نظام اقتصادی، نظام فرهنگی، و نظام اجتماعی ارتباط دارند. نظریۀ هدف‌مندی نیز هدف ترجمه و نقش آن را مهم‌ترین عامل در تصمیم‌گیری‌ها و انتخاب‌های مترجم می‌داند. مقالۀ حاضر استدلال می‌کند که این دو نظریه ظرفیت پژوهشی بالایی در پژوهش دربارۀ محلی‌سازی بازی‌های رایانه‌ای دارند. انتخاب بین تولید بازی‌های رایانه‌ای یا ترجمه و محلی‌سازی آن‌ها و نقش محوری یا حاشیه‌ای هر یک از این دو در فرهنگ مقصد به نیاز جامعۀ مقصد و نقش نظام‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی آن بستگی دارد. به‌علاوه، هدف مترجم و ترجمه و سفارش‌دهندۀ ترجمه و نقش مورد انتظار از ترجمه در جامعۀ مقصد دست مترجم را در انتخاب روش و سطح بومی‌سازی باز می‌گذارد.

کليدواژه ها

محلی‌سازی، محلی‌سازی بازی‌های رایانه‌ای، مطالعات ترجمه، نظریۀ نظام‌ چندگانه، نظریۀ هدف‌مندی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
محمدرضا رضائیان دلوئی , 1399 , محلی‌سازی بازی‌های رایانه‌ای از منظر نظریۀ نظام‌ چندگانه و نظریۀ هدف‌مندی در مطالعات ترجمه , بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها

برگرفته از رویداد



بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
تاریخ برگزاری : 01 بهمن ماه 1399


دیگر مقالات این رویداد

  • بررسی طراحی شخصیت بازی های آموزشی رایانه ای تولید ایران برای کودکان 4 تا 6 سال
  • بازی وارسازی در آموزش الگوریتم به دانش آموزان پایه دوم متوسطه اول
  • معرفی بازاریابی اینترنتی و مدل های آن و مقایسه با بازاریابی سنتی در عصر حاضر
  • تأثیر ابعاد استراتژیک تجربه کاربر در بازی‌های آنلاین بر بازاریابی شفاهی الکترونیکی
  • Possible Worlds theory and its application to videogames A case study of Life Is Strange
  • اثربخشی نرم‌افزار توانمندسازی شناختی کاپیتان لاگ بر حافظه فعال دیداری و سرعت پردازش دانش آموزان 8-12 ساله شهر اصفهان
  • تاثیر جامعه شناختی بازی های رایانه ای بر کنشگری مناسب جوانان در جامعه
  • مروری بر روش های پردازش تصویر با تاکید بر شبکه های مولد رقابتی و کاربرد کارتونی سازی در فضای بازی های رایانه ای
  • طبقه‌بندی مفاهیم برنامه‌سازی آموزش داده شده توسط بازی‌های جدی
  • کارکردهای بسترهای پخش زنده ی اینترنتی بازی های دیجیتال و نقش آنها در اقتصاد این صنعت، رشد خلاقیت و تولیدات مستقل(مطالعه ی موردی پلتفرم توییچ)
  • تماس با ما


     اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
    کدپستی: ۸۱۷۴۶۷۳۴۴۱
    E-mail: Info@ui.ac.ir
    تلفن: ۲۶۴۰-۰۳۱۳۷۹۳۲۱۲۸ تلفکس: ۰۳۱۳۶۶۸۷۳۹۶

     

    پیوندها


    • پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 
    • استانداری اصفهان
    • پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
    • سازمان سنجش کشور
    • شهرداری اصفهان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]