نرمافزار واقعیت مجازی بهیاد تقویت حافظهی سالمندان با رویکرد سرگرمی
Behyad
نویسندگان :
نسیبه صرامی ( علم و هنر ) , سپیده رشیدیانفر ( دانشگاه اصفهان ) , جواد راستی ( دانشگاه اصفهان )
چکیده
از عوارض عمدهای که با افزایش سن در افراد ایجاد میشود، اختلالات ناشی از تخریب کارکردهای شناختی است. از جمله اختلالات شناختی شایع در سنین سالمندی، اختلال حافظه است. نقص در حافظه علاوه بر مشکلاتی که در زندگی روزمره ایجاد میکند، تهدیدی برای سلامت روان افراد به شمار میآید و منجر به ایجاد فشار بار مراقبتی بر اعضای خانواده و هزینههای سنگین بر جامعه میشود. یکی از مداخلاتی که برای توانمندسازی عملکردهای اجرایی مورد استفاده قرار میگیرد، توانبخشی شناختی است. در توانبخشی حافظه طیف وسیعی از ابزار و روشها مورد استفاده قرار میگیرد. از جمله این روشها میتوان به توانبخشی شناختی مبتنی بر بازیهای رایانهای، توانبخشی با استفاده از نوروفیدبک و استفاده از تکالیف دوگانه شناختی-حرکتی اشاره کرد. استفاده از فناوریهای نوین در درمان و توانبخشی اختلالات شناختی به سرعت در حال پیشرفت و دگرگونی است که از بین آنها، فناوری واقعیت مجازی به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد مورد توجه بسیار قرار گرفته است. واقعیت مجازی شبیه موقعیتهای زندگی واقعی است و به کاربران احساس «حضور» یا «در آنجا بودن» را القا میکند. بازخورد سریع به عملکرد فرد، ارائه در یک محیط کاملا شخصی و همچنین شباهت بسیار زیاد آن با دنیای واقعی میتواند مشوق افراد برای استفاده از واقعیت مجازی باشد. با این حال محیطهای واقعیت مجازی شبیهسازی شده گرافیکی محدودیتهایی دارند. هزینه سنگین طراحی و پیادهسازی، طولانی بودن فرایند تولید و طراحی، نیاز به نیروی متخصص فنی و تجهیزات گرانقیمت از جمله مسائلی است که باعث میشود استفاده از این فناوری به عنوان روشی برای توانبخشی کمتر مورد توجه قرار گیرد. هدف پژوهش حاضر استفاده از فیلمها و تصاویر پانورامیک از زندگی واقعی افراد و سپس پرسیدن سوالاتی از محتوای ارائهشده به منظور بهبود کارکرد حافظه است. بستهی واقعیت مجازی بهیاد با استفاده از محیطهای آشنا و القای حس غوطهوری در این محیطها برای سالمندان علاوه بر تقویت حافظه سرگذشتی، موجب ترغیب آنها برای ادامه درمان و دستیابی به نتیجه مطلوب میشود.کليدواژه ها
واقعیت مجازی، حافظه، سالمندیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:نسیبه صرامی , 1399 , نرمافزار واقعیت مجازی بهیاد تقویت حافظهی سالمندان با رویکرد سرگرمی , بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان میباشد.