پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه اصفهان
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • آرشیو مقالات
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
  4. مقاله نرم‌افزار واقعیت مجازی بهیاد تقویت حافظه‌ی سالمندان با رویکرد سرگرمی
عنوان رویداد : بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
تاریخ برگزاری : 01 بهمن ماه 1399

نرم‌افزار واقعیت مجازی بهیاد تقویت حافظه‌ی سالمندان با رویکرد سرگرمی

Behyad
نویسندگان :

نسیبه صرامی ( علم و هنر ) , سپیده رشیدیان‌فر ( دانشگاه اصفهان ) , جواد راستی ( دانشگاه اصفهان )

دانلود فایل   

چکیده

از عوارض عمده‌ای که با افزایش سن در افراد ایجاد می‌شود، اختلالات ناشی از تخریب کارکردهای شناختی است. از جمله اختلالات شناختی شایع در سنین سالمندی، اختلال حافظه است. نقص در حافظه علاوه بر مشکلاتی که در زندگی روزمره ایجاد می‌کند، تهدیدی برای سلامت روان افراد به شمار می‌آید و منجر به ایجاد فشار بار مراقبتی بر اعضای خانواده و هزینه‌های سنگین بر جامعه می‌شود. یکی از مداخلاتی که برای توانمندسازی عملکردهای اجرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، توانبخشی شناختی است. در توانبخشی حافظه طیف وسیعی از ابزار و روش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله این روش‌ها‌ می‌توان به توانبخشی شناختی مبتنی بر بازی‌های رایانه‌ای، توانبخشی با استفاده از نوروفیدبک و استفاده از تکالیف دوگانه شناختی-حرکتی اشاره کرد. استفاده از فناوری‌های نوین در درمان و توانبخشی اختلالات شناختی به سرعت در حال پیشرفت و دگرگونی است که از بین آن‌ها، فناوری واقعیت مجازی به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد مورد توجه بسیار قرار گرفته است. واقعیت مجازی شبیه موقعیت‌های زندگی واقعی است و به کاربران احساس «حضور» یا «در آنجا بودن» را القا می‌کند. بازخورد سریع به عملکرد فرد، ارائه در یک محیط کاملا شخصی و همچنین شباهت بسیار زیاد آن با دنیای واقعی می‌تواند مشوق افراد برای استفاده از واقعیت مجازی باشد. با این حال محیط‌های واقعیت مجازی شبیه‌سازی شده گرافیکی محدودیت‌هایی دارند. هزینه‌ سنگین طراحی و پیاده‌سازی، طولانی بودن فرایند تولید و طراحی، نیاز به نیروی متخصص فنی و تجهیزات گران‌قیمت از جمله مسائلی است که باعث می‌شود استفاده از این فناوری به عنوان روشی برای توانبخشی کمتر مورد توجه قرار گیرد. هدف پژوهش حاضر استفاده از فیلم‌ها و تصاویر پانورامیک از زندگی واقعی افراد و سپس پرسیدن سوالاتی از محتوای ارائه‌شده به منظور بهبود کارکرد حافظه است. بسته‌ی واقعیت مجازی بهیاد با استفاده از محیط‌های آشنا و القای حس غوطه‌وری در این محیط‌ها برای سالمندان علاوه بر تقویت حافظه سرگذشتی، موجب ترغیب آنها برای ادامه درمان و دستیابی به نتیجه مطلوب می‌شود.

کليدواژه ها

واقعیت مجازی، حافظه، سالمندی  

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
نسیبه صرامی , 1399 , نرم‌افزار واقعیت مجازی بهیاد تقویت حافظه‌ی سالمندان با رویکرد سرگرمی , بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها

برگرفته از رویداد



بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
تاریخ برگزاری : 01 بهمن ماه 1399


دیگر مقالات این رویداد

  • مطالعه مسکات روزانه و تاثیر آن در تبلیغات و شبکه های اجتماعی
  • CALN چارچوب نظری علوم استفاده‌شده در تولید رویه‌ای محتوا
  • Immersion and Interactivity in FMVs Where Movies and Videogames Become One
  • بررسی وابستگی کلاس‌های معکوس مبتنی بر واقعیت مجازی آموزش انگلیسی با اهداف پزشکی به راهبری یاددهنده
  • بهبود تجربه کاربری با استفاده از فناوری های چندرسانه‌ای در موزه طراحی
  • فرآسا بازی جدی بیوفیدبک مبتنی بر اصول درمانی شناختی-رفتاری با هدف کاهش استرس و اضطراب
  • مدل‌سازی تاثیر ارزش ذینفعان بر نظام نوآوری فراملی یا بخشی‏‫ در صنعت بازیهای رایانه ای (بارویکرد PLS، در مرتبه دوم و کلی سازه ها)
  • نگاشت حرکات موزون به تصاویر انتزاعی و هنری توسط سیستم ضبط حرکات
  • بازی جست‌وجوگر برای تقویت توجه پایدار به‌منظور افزایش عملکرد ذهن آگاه
  • تماس با ما


     اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
    کدپستی: ۸۱۷۴۶۷۳۴۴۱
    E-mail: Info@ui.ac.ir
    تلفن: ۲۶۴۰-۰۳۱۳۷۹۳۲۱۲۸ تلفکس: ۰۳۱۳۶۶۸۷۳۹۶

     

    پیوندها


    • پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 
    • استانداری اصفهان
    • پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
    • سازمان سنجش کشور
    • شهرداری اصفهان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]