کارکردهای بسترهای پخش زنده ی اینترنتی بازی های دیجیتال و نقش آنها در اقتصاد این صنعت، رشد خلاقیت و تولیدات مستقل(مطالعه ی موردی پلتفرم توییچ)
(Functions of Digital Online Live Streaming Platforms of Digital Games and Their Role in the Economy of This Industry Growth of Creativity and Independent Production (Twitch Platform Case Study
نویسندگان :
سید میلاد موسوی حق شناس ( دانشگاه تهران ) , مهری بهار ( دانشگاه تهران )
چکیده
همگرایی اینترنت و بازی های دیجیتال در میدان های تولید، توزیع و مصرف یکی از تحولات بنیادین این صنعت فرهنگی در دوره ی معاصر بوده است. یکی از پدیده هایی که در سالهای اخیر توانسته است همزمان حوزه های سه گانه ی یاد شده را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد، ظهور بسترهای پخش زنده ی بازی های دیجیتال بوده که شاخصترینِ آنها پلتفرم توییچ است. این مطالعه به روش فراتحلیل کیفی و با مرور ۲۲ اثر علمی از میان جدیدترین منابع در این زمینه تلاش کرده است تا ابتدا تصویر و تفسیری جامع از پژوهشها و تحقیقاتی که تا به حال به این موضوع پرداخته اند را ارائه دهد و سپس به تحلیل نقش و جایگاه پلتفرم توییچ در صنعت بازی های دیجیتال و کارکردهای آن در این عرصه بپردازد. توسعه ی اقتصاد دیجیتال، ایجاد مشاغل جدید در این حوزه، ارائه روشهای متنوع کسب درآمد برای فعالان، فراهم آوردن فضایی مناسب برای بروز خلاقیت نوآوران و ایده پردازان، خلق بستری ایدهآل برای استقلال طراحان، تولیدکنندگان و توسعه دهندگان و افزایش کیفیت و موفقیت تولیدات مستقل در کنار رشد کمی آنها، کمک به افزایش عمر بازی ها در بازار و در میان بازیکنان، احیای بازی های قدیمی، فراهم کردن امکان تصمیم گیری آگاهانه تر و مطمئن تر مخاطبان در انتخاب و خرید بازی ها و ایجاد زمینهای برای آموزش و فراگیری مباحث تخصصی صنعت بازی مانند کار با نرم افزارهای طراحی و برنامه-نویسی از جمله نقش ها و کارکردهایی است که پلتفرم پخش زنده ی اینترنتیِ توییچ در صنعت پیشگام و پرجاذبه ی بازیهای دیجیتالی ایفا می کند. به طور قطع همه ی این ظرفیت ها و قابلیت ها که خود حاصل تجارب و آزمون و خطاهای گسترده ی طراحانِ آن و تیم های تحقیقاتی مرتبط با آن هاست به مثابه الگوها و مدل هایی هستند که میتوانند پس از ارزیابی و آسیبشناسی و تدوین پیوستهای مورد نیاز در طراحی بسترهای مشابه با اهداف ملی و جهانی به کار گرفته شوند و با تبدیل شدن به مزیت رقابتی، تحولات گسترده ای را حوزههای اقتصادی، فرهنگی و فناوری به وجود آورند.کليدواژه ها
بازی های دیجیتال، توییچ، صنایع فرهنگی، بستر پخش زنده، استریمینگ، اقتصاد دیجیتالکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:مهری بهار , 1399 , کارکردهای بسترهای پخش زنده ی اینترنتی بازی های دیجیتال و نقش آنها در اقتصاد این صنعت، رشد خلاقیت و تولیدات مستقل(مطالعه ی موردی پلتفرم توییچ) , بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان میباشد.