هنردرمانی مجازی و بهبود کودکان بیش فعال
Virtual art therapy and Improvement for hyperactive children
نویسندگان :
پریوش سلمانی ( دانشگاه آزاد ) , اصغر جوانی ( دانشگاه هنر اصفهان ) , پریسا دارویی ( دانشگاه هنر اصفهان ) , حامد آقاجانی کوپایی ( بنیاد فرزانگان محبت )
چکیده
هدف از مقاله حاظر، درک قابلیت استفاده از بازی رایانه ای در هنر درمانی برای بهبود اختلال لامسه کودکان بیش فعال می باشد. روش پاسخگویی به سئوالات و بررسی فرضیه ها، شبه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون، با گروه کنترل و روش تجزیه و تحلیل، کیفی-کمی می باشد. بیست کودک بیش فعال با اختلال لامسه، با میانگین سنی 5.6 برای گروه کنترل و 5.9 برای گروه آزمایش، به صورت تصادفی انتخاب شدند. پس از اجرای پرسشنامه بیش فعالی کانرز و پرسشنامه وضعیت حسی ، کودکان در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند.گروه آزمایش ابتدا در پنج جلسه، به کار با اپلیکیشن سفال درمانی و سپس در پنج جلسه بعدی، به کار با گل سفالگری پرداخت. در پس آزمون، با پرسشنامه وضعیت حسی، نتایج مورد بررسی قرار گرفتند. داده های حاصل با انجام آزمون های کولموگروف اسمیرنوف و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. چون سطح معناداری (000 0) آزمون F در پس آزمون وضعیت حسی کمتر از 05 0 می باشد، لذا می توان نتیجه گرفت که بازي رایانه اي در سفال درمانی بر بهبود اختلال لامسه کودکان بیش فعال تاثیر مثبت دارد. لذا با 95 درصد اطمینان فرضیه تحقیق تایید می شود. با توجه به مجذور ایتای سهمی، هنردرمانی3 4 درصد از تغییرات وضعیت حسی کودکان بیش فعال را در گروه آزمایش تبیین می کند. بنابراین می توان از اپلیکیشن سفال درمانی که حاصل این پژوهش است، در این مسیر استفاده نمود.کليدواژه ها
هنردرمانی، اختلال لامسه، بیش فعالی، بازی رایانه ای، سفال درمانیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:پریوش سلمانی , 1399 , هنردرمانی مجازی و بهبود کودکان بیش فعال , بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان میباشد.