رابطه میزان استفاده از بازی های رایانه ای با بهزیستی تحصیلی و خودنظم جویی شناختی هیجان در نوجوانان
The relationship between the use of computer games with academic well-being and cognitive emotion regulation in adolescents
نویسندگان :
دلناز کمالی پور ( دانشگاه گیلان )
چکیده
بازی های رایانه ای نقشی برجسته در زندگی نوجوانان داشته و زمان زیادی از اوقات فراغت آنها را به خود اختصاص میدهد بنابراین؛ این پژوهش با هدف بررسی رابطه میزان استفاده از بازی های رایانه ای با بهزیستی تحصیلی و نظم جویی شناختی هیجان در نوجوانان شهر رشت انجام شد. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه مورد مطالعه تمامی نوجوان 12 تا 18 ساله شهر رشت که در سال 1399-1400در گیم نت ها بازی میکردند بود که از میان آنها 75 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامه های بهزیستی تحصیلی تومینین سوینی ، نظم جویی شناختی هیجان گارنسفکی و همکاران(2001) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندمتغیره و نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین بهزیستی تحصیلی و خود نظم جویی شناختی رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد. بین بهزیستی تحصیلی و مدت زمان بازیهای رایانهای رابطه معکوس بود هرچه میزان استفاده از بازی های رایانه ای افزایش یابد میزان بهزیستی تحصیلی پاسخگویان کاهش مییابد اما این رابطه معنی دار نبود. رابطه بین سن و بهزیستی تحصیلی معکوس بود، هرچه میزان سن پاسخگویان افزایش مییابد بهزیستی تحصیلی شان کاهش می یابد اما این رابطه معنی دار نبود، رابطه بین تحصیلات و بهزیستی تحصیلی معکوس بود، هر چه میزان تحصیلات افراد افزایش می یابد میزان بهزیستی تحصیلی آنان کاهش مییابد اما این رابطه معنی دار نبود، رابطه بین مدت زمان استفاده از بازیهای رایانهای و خود نظم جویی شناختی پاسخگویان معکوس بود هر چه میزان استفاده از بازیهای رایانهای افزایش مییابد میزان خود نظم جویی شناختی پاسخگویان کاهش مییابد اما این رابطه معنی دار نبود، رابطه بین سن و خودنظم جویی شناختی پاسخگویان معکوس بود هرچه میزان سن پاسخگویان افزایش می یابد میزان خود نظم جویی شناختی آنان کاهش مییابد اما این رابطه معنی دار نبود، رابطه بین تحصیلات و خود نظم جویی شناختی منفی بود یعنی هرچه میزان تحصیلات افراد افزایش مییابد خود نظم جویی شناختی آنان کاهش مییابد اما رابطه معنی دار نبود. رابطه بین تحصیلات پاسخگویان و مدت زمان استفاده از بازیهای رایانهای معکوس بود هرچه میزان تحصیلات افراد افزایش مییابد مدت زمان استفاده از بازیهای رایانهای کاهش مییابد و این رابطه معنی دار بود. این نتایج می تواند در تدوین برنامه های آموزشی برای کاربران نوجوان بازی های رایانه ای کمک کننده باشد.کليدواژه ها
بازی رایانه ای ، بهزیستی تحصیلی ، نظم جویی شناختیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:دلناز کمالی پور , 1399 , رابطه میزان استفاده از بازی های رایانه ای با بهزیستی تحصیلی و خودنظم جویی شناختی هیجان در نوجوانان , بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان میباشد.