پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه اصفهان
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • آرشیو مقالات
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
  4. مقاله رابطه میزان استفاده از بازی های رایانه ای با بهزیستی تحصیلی و خودنظم جویی شناختی هیجان در نوجوانان
عنوان رویداد : بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
تاریخ برگزاری : 01 بهمن ماه 1399

رابطه میزان استفاده از بازی های رایانه ای با بهزیستی تحصیلی و خودنظم جویی شناختی هیجان در نوجوانان

The relationship between the use of computer games with academic well-being and cognitive emotion regulation in adolescents
نویسندگان :

دلناز کمالی پور ( دانشگاه گیلان )

دانلود فایل   

چکیده

بازی های رایانه ای نقشی برجسته در زندگی نوجوانان داشته و زمان زیادی از اوقات فراغت آنها را به خود اختصاص میدهد بنابراین؛ این پژوهش با هدف بررسی رابطه میزان استفاده از بازی های رایانه ای با بهزیستی تحصیلی و نظم جویی شناختی هیجان در نوجوانان شهر رشت انجام شد. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه مورد مطالعه تمامی نوجوان 12 تا 18 ساله شهر رشت که در سال 1399-1400در گیم نت ها بازی میکردند بود که از میان آنها 75 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامه های بهزیستی تحصیلی تومینین سوینی ، نظم جویی شناختی هیجان گارنسفکی و همکاران(2001) پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندمتغیره و نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین بهزیستی تحصیلی و خود نظم جویی شناختی رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد. بین بهزیستی تحصیلی و مدت زمان بازی‌های رایانه‌ای رابطه معکوس بود هرچه میزان استفاده از بازی های رایانه ای افزایش یابد میزان بهزیستی تحصیلی پاسخگویان کاهش می‌یابد اما این رابطه معنی دار نبود. رابطه بین سن و بهزیستی تحصیلی معکوس بود، هرچه میزان سن پاسخگویان افزایش می‌یابد بهزیستی تحصیلی شان کاهش می یابد اما این رابطه معنی دار نبود، رابطه بین تحصیلات و بهزیستی تحصیلی معکوس بود، هر چه میزان تحصیلات افراد افزایش می یابد میزان بهزیستی تحصیلی آنان کاهش می‌یابد اما این رابطه معنی دار نبود، رابطه بین مدت زمان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و خود نظم جویی شناختی پاسخگویان معکوس بود هر چه میزان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای افزایش می‌یابد میزان خود نظم جویی شناختی پاسخگویان کاهش می‌یابد اما این رابطه معنی دار نبود، رابطه بین سن و خودنظم جویی شناختی پاسخگویان معکوس بود هرچه میزان سن پاسخگویان افزایش می یابد میزان خود نظم جویی شناختی آنان کاهش می‌یابد اما این رابطه معنی دار نبود، رابطه بین تحصیلات و خود نظم جویی شناختی منفی بود یعنی هرچه میزان تحصیلات افراد افزایش می‌یابد خود نظم جویی شناختی آنان کاهش می‌یابد اما رابطه معنی دار نبود. رابطه بین تحصیلات پاسخگویان و مدت زمان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای معکوس بود هرچه میزان تحصیلات افراد افزایش می‌یابد مدت زمان استفاده از بازی‌های رایانه‌ای کاهش می‌یابد و این رابطه معنی دار بود. این نتایج می تواند در تدوین برنامه های آموزشی برای کاربران نوجوان بازی های رایانه ای کمک کننده باشد.

کليدواژه ها

بازی رایانه ای ، بهزیستی تحصیلی ، نظم جویی شناختی

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
دلناز کمالی پور , 1399 , رابطه میزان استفاده از بازی های رایانه ای با بهزیستی تحصیلی و خودنظم جویی شناختی هیجان در نوجوانان , بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها

برگرفته از رویداد



بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
تاریخ برگزاری : 01 بهمن ماه 1399


دیگر مقالات این رویداد

  • تحلیل مدیریت پروژه‌های بازی‌سازی با استفاده از روش SWOT با رویکرد بهینه‌سازی (نمونه موردی بازی Assassin s Creed Odyssey)
  • بازی وارسازی در آموزش الگوریتم به دانش آموزان پایه دوم متوسطه اول
  • مدلسازی تاثیر ارزش ذینفعان بر نظام نوآوری فراملی یا بخشی در صنعت بازی رایانه ای
  • تحلیل و مقایسه نقش ادرادک، شخصیتی در داستان کافکا، نظریه فروید و بازی دث استرندینگ
  • بازی رایانه ای، هنر دیجیتال در بازنمایی ایدئولوژی های فرهنگی
  • تأثیر وابستگی به بازی های رایانه ای بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان
  • بررسی ارتقاء سطح مهارت های بینایی در کودکان کم توان ذهنی با استفاده از بازی های جدی
  • رسمدا ایجاد جلوه های بصری با دنبال کردن صدا در محیط سه بعدی مجازی
  • مروری بر روش های پردازش تصویر با تاکید بر شبکه های مولد رقابتی و کاربرد کارتونی سازی در فضای بازی های رایانه ای
  • پیش بینی اهمال کاری تحصیلی و مسئولیت پذیری دانش آموزان بر اساس میزان استفاده از بازی های رایانه ای
  • تماس با ما


     اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
    کدپستی: ۸۱۷۴۶۷۳۴۴۱
    E-mail: Info@ui.ac.ir
    تلفن: ۲۶۴۰-۰۳۱۳۷۹۳۲۱۲۸ تلفکس: ۰۳۱۳۶۶۸۷۳۹۶

     

    پیوندها


    • پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 
    • استانداری اصفهان
    • پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
    • سازمان سنجش کشور
    • شهرداری اصفهان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]