بازیکنان سایبورگ رابطه انسان و فناوری در مواجهه با بازیهای ویدئویی
Cyborg Players Human-Technology Relationship in Video games
نویسندگان :
ریحانه رفیع زاده اخویان ( دانشگاه الزهرا ) , میترا معنوی راد ( دانشگاه الزهرا )
چکیده
بازیهای ویدئویی گونههای هنر جدید مبتنی بر فناوری هستند که با برخورداری از ویژگیهای تعامل و غوطهوری، چارچوبهای زیباییشناسی خاص خود را میطلبند. نظریهپردازان فلسفه تکنولوژی با رویکردهای مختلفی به شناخت نقش فناوری بر ادراک و رفتار کاربران آنها پرداختهاند که از آن جمله کاربست رویکردهای فرهنگی و تبیین نسبتهای چهارگانه انسان با فناوری توسط دون آیدی است. در این مقاله بر پایه نظرات دون آیدی صورتبندیهای جدیدِ بیانگر نسبت انسان با فناوری در مواجهه با بازیهای ویدئویی موردتوجه قرار میگیرد. بازیکنان بازیهای ویدئویی در تجربه این بازیها، وارد رابطه غوطهوری با فناوری میشوند که در آن، خود فناوری دارای قصدیت نسبت به بازیکن است. با پوشش دستگاههای بازی بر دادههای حسی بدنهای بازیکنان با فناوری تلفیق مییابند. این بدنهای ترکیبی – ساخته شده از بازیکن و دستگاه بازی- سازنده موجودیت تازهای دربازیهای ویدئویی یعنی سایبورگ هستند. بازیکن سایبورگ، در ارتباط با فناوری قرار نمیگیرد بلکه موجودیت تازهای است که با فناوری متحد میشود و در جهان بازی معنا مییابد.کليدواژه ها
بازی های ویدئویی، دون آیدی، سایبورگ، غوطه وری، بازیکن.کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:ریحانه رفیع زاده اخویان , 1399 , بازیکنان سایبورگ رابطه انسان و فناوری در مواجهه با بازیهای ویدئویی , بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان میباشد.