پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه اصفهان
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • آرشیو مقالات
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
  4. مقاله بررسی ظرفیت های رنگ در نگارگری ایرانی برای ساخت بازی های رایانه ای
عنوان رویداد : بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
تاریخ برگزاری : 01 بهمن ماه 1399

بررسی ظرفیت های رنگ در نگارگری ایرانی برای ساخت بازی های رایانه ای

Investigation of color capacities in Iranian paintings to make computer games
نویسندگان :

مجید فتحی زاده ( دانشگاه هنر اصفهان )

دانلود فایل   

چکیده

چکیده گسترش روزافزون بازی های رایانه ای بین سنین مختلف و مخصوصا سنین پایین تلفیقی از فرصت ها و تهدید را ایجاد کرده است. رسانه های جمعی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در انتقال ارزش ها، نمادها و پیام ها به کار برده می شوند و در بسیاری از موارد در خدمت گروهی خاص عمل می کند (آقا بابایی و حسن پور، ۱۳۹4 ۳۰۴) و داشتن ایده مقدم بر هر کار رسانه ای است. بهترین ایده در یک رسانه حفظ هویت و آشنایی کاربران آن با فرهنگ و پیشینه جامعه حتی به صورت غیرمستقیم است. بازی کامپیوتری را می توان ترکیبی از تصویر و موسیقی دید که از این میان تصویر نقش کلیدی تری دارد. از میان مدیوم های تصویری که به وسیله آن یک بازی کامپیوتری با کاربر بازی ارتباط برقرار می کند رنگ به دلیل ماهیت روانشناختی تاثیری عمیق تر بر کاربر دارد. بنابراین اگر انتخاب رنگ از منبع وسیع فرهنگ تصویری و هنری ایران زمین باشد توانسته ایم به کمک یک بازی کاربر را با همنشینی رنگی به کار گرفته شده توسط مفاخر هنر ایران آشنا کنیم. و یقینا حاصل این اقدام این است که کاربر با نگاهی مشتاق تر به شناسنامه های فرهنگی هنری ایران بنگرد و با ذهنی پذیراتر ترکیب رنگ به کار رفته در این آثار را در زندگی خود به کار گیرد. با تکیه بر فرضیه فوق سوال این است که رنگ در نگارگری ایرانی دارای چه مختصاتی است و چگونه می توان از این ویژگی ها در تولید محتوای یک بازی رایانه ای بهره برد. تحقیق انجام شده بر اساس روش تحلیلی- توصیفی است و مبین این است که طراحی بازی های رایانه ای در ایران می تواند قسمتی از استمرار سنت تصویری هنر ایرانی باشد و استفاده از نگاره ها بعنوان پالت انتخاب رنگ بسیاری از بازی ها می تواند راهگشا باشد.

کليدواژه ها

بازی رایانه ای،رنگ، نگارگری، فرهنگ

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
مجید فتحی زاده , 1399 , بررسی ظرفیت های رنگ در نگارگری ایرانی برای ساخت بازی های رایانه ای , بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها

برگرفته از رویداد



بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
تاریخ برگزاری : 01 بهمن ماه 1399


دیگر مقالات این رویداد

  • استفاده از فناوری واقعیت افزوده برای بهبود یادگیری (فارسی نوشتاری و خوانداری اول ابتدایی)
  • Looking at Intergenerational Game Design through the Lens of Game Genres
  • کاربرد آزمون تشخیص شخصیت ریزوهادسون در پیشنهاد نوع بازی افزار و ژانر بازی به کاربران با استفاده از تحلیل همبستگی پیرسون
  • رسمدا ایجاد جلوه های بصری با دنبال کردن صدا در محیط سه بعدی مجازی
  • وفقی‌سازی آواتار اندام‌های فوقانی با توانایی‌های بیمار در بازی‌های جدی توانبخشی
  • بازی سازی ابری بر مبنای تکنولوژی بیت تورنت
  • کارکردهای بسترهای پخش زنده ی اینترنتی بازی های دیجیتال و نقش آنها در اقتصاد این صنعت، رشد خلاقیت و تولیدات مستقل(مطالعه ی موردی پلتفرم توییچ)
  • پیش بینی اهمال کاری تحصیلی و مسئولیت پذیری دانش آموزان بر اساس میزان استفاده از بازی های رایانه ای
  • طراحی هنری سناریو و گرافیک بازی سارای با رویکرد هویت فرهنگی منطقه آذربایجان
  • نقش میانجی گری تکنیکهای تداعی عصبی شرطی و گمیگیشن (بازیهای) آموزشی بر پیشرفت توسعه واژگان در دانش آموزان ابتدایی
  • تماس با ما


     اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
    کدپستی: ۸۱۷۴۶۷۳۴۴۱
    E-mail: Info@ui.ac.ir
    تلفن: ۲۶۴۰-۰۳۱۳۷۹۳۲۱۲۸ تلفکس: ۰۳۱۳۶۶۸۷۳۹۶

     

    پیوندها


    • پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 
    • استانداری اصفهان
    • پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
    • سازمان سنجش کشور
    • شهرداری اصفهان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]