نقش ویژگی های بازی دیجیتالی و جنسیت در پیش بینی استعداد STEM دانش آموزان 12-10ساله شهر اصفهان
The Role of Digital Games Features & Gender in Prediction of 10-12 Years Old Students in STEM talent
نویسندگان :
منصوره بهرامی پور اصفهانی ( دانشگاه ازاد اصفهان(خوراسگان) ) , سیده فاطمه حسینی ( دانشگاه ازاد اصفهان(خوراسگان) )
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی نقش ویژگی های بازی دیجیتالی و جنسیت در پیش بینی استعداد STEM )علوم، تکنولوژی، مهندسی، ریاضیات) دانش آموزان 12-10ساله، انجام شد.روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان 12-10ساله شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-99 بود. تعداد 200دانش آموز (100دختر و 100 پسر ) به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند.ابزار پژوهش شامل آزمون تیمز (2011)و بازی رایانه ای تتریس (2012)بود .جهت تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد ویژگیهای بازی دیجیتالی پیش بینی کننده استعداد STEM دانش آموزان پسر بود ولی در دختران پیش بین مناسبی نبود. در بررسی نوع جنسیت و استعدادSTEM ، در نمونه مورد بررسی، پسران در مهارتهای علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی STEM نسبت به دختران نمرات بیشتری کسب کردند. در نتیجه پیشنهاد می شود برنامه سازان مطالب درسی را در قالب بازیها گنجانده و باعث شکوفایی بیشتر آنها در استعدادها و مهارتهای فردی شوند و همچنین علاوه بر آشناسازی کامل معلمان با این نوع برنامه ها، در آموزشهای درسی روزانه، استفاده از این بازیها جایگاه مناسب تري پیدا کند.کليدواژه ها
بازیهای دیجیتالی، جنسیت ،استعداد STEM (علوم ،تکنولوژی ،مهندسی ،ریاضیات)کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:منصوره بهرامی پور اصفهانی , 1399 , نقش ویژگی های بازی دیجیتالی و جنسیت در پیش بینی استعداد STEM دانش آموزان 12-10ساله شهر اصفهان , بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان میباشد.