
طراحی و توسعه یک بازی هدفمند برای شناسایی نامتغیرهای برنامه
Design and development a game with a purpose to identify program invariants
نویسندگان :
فاطمه تقیزاده کفشگرکلائی ( دانشگاه شهید بهشتی تهران ) , شیما سیفالهی ( دانشگاه شهید بهشتی تهران ) , مجتبی وحیدیاصل ( دانشگاه شهید بهشتی تهران )
چکیده
با گسترش و پیچیدگی نرمافزار افزایش خطاها، کاهش قابلیت اطمینان و کیفیت نرمافزار و افزایش هزینه را به همراه دارد و تایید نرمافزار با روشهای سنتی، فرایندی زمانبر و طاقتفرسا است. برای حل این مسئله، رویکردهای تایید خودکار نرمافزار ارائه شدند. با وجود پیشرفتهای ابزارهای تایید خودکار، در برخی موارد ممکن است این ابزارها دارای محدودیت و عدم دقت و صحت لازم باشند، هزینه زیادی را متحمل شوند و یا حتی منجر به شکست فرایند تایید خودکار نرمافزار گردند، به طوری که توسعهدهندگان را ملزم به استفاده از روشهای دستی برای تکمیل فرایند تایید برنامه و افزایش دقت و صحت نرمافزار میگرداند. بنابراین نیاز به راهحلی است که ضمن افزایش صحت، دقت و کیفیت نرمافزار فرایند تایید نرمافزار را به فعالیتی لذتبخش و سرگرمی تبدیل کند که بازیهای هدفمند به همین منظور رشد و توسعه یافتند. از طرفی بهرهگیری از هوش و قدرت یادگیری و استنتاج انسان میتواند در تایید نرمافزار مؤثر واقع شود و با بهرهگیری از مفهوم جمعسپاری میتوان تایید نرمافزار را توسط جمعی از افراد بدون نیاز به دانش فنی و با صرفهجویی در زمان هزینه انجام داد. هدف این پژوهش ارائه یک بازی هدفمند برای شناسایی نامتغیرها در کل برنامه در جهت افزایش دقت، صحت و کیفیت برنامه، کاهش زمان و هزینه و بدون ایجاد خستگی در افراد است. در نهایت پس از طراحی و توسعه بازی، خروجی کار از دو جنبه توانمندی راهکار پیشنهادی برای حل مسائل فنی در مقایسه با روشهای خودکار و سنتی و دارا بودن معیارهای یک بازی خوب از منظر بازیکنان، ارزیابی میشود. براساس نتایج حاصل، رویکرد پیشنهادی قادر به تولید نامتغیرهای درست، متنوع و پیچیدهتر در کل برنامه با دقت، صحت و انگیزه بیشتر و زمان و هزینه کمتر است و بیش از نیمی از بازیکنان از بازی لذت بردند.کليدواژه ها
بازی هدفمند، جمعسپاری، شناسایی نامتغیرها، تحلیل برنامهها، تایید نرمافزارکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:شیما سیفالهی , 1400 , طراحی و توسعه یک بازی هدفمند برای شناسایی نامتغیرهای برنامه , هفتمين کنفرانس بين المللي بازی های رايانه ای فرصت ها و چالشها
برگرفته از رویداد
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان میباشد.