
بررسی تاثیر توانبخشی شناختی( CRT ) مبتنی بر بازی های رایانه ای بر اجزای شناخت در دانش آموزان با اختلال اضطراب اجتماعی
The effect of computer game-based cognitive rehabilitation (CRT) on cognitive components in students with social anxiety disorder
نویسندگان :
نرگس میرانی سرگزی ( دانشگاه شیراز ) , فاطمه زارع ( دانشگاه شیراز ) , سیده وحیده علوی ( دانشگاه شیراز )
چکیده
هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی بررسی تاثیر توانبخشی شناختی(CRT ) مبتنی بر بازی های رایانه ای بر اجزای شناخت در دانش آموزان با اختلال اضطراب اجتماعی می باشد. این پژوهش با شیوه شبه آزمايشي با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش، شامل کليه دانش آموزان ابتدایی استان فارس در سال تحصیلی 1400-1401 است. برای گزینش نمونه تحقیق ابتدا با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از بین9 منطقه شهرستان شیراز منطقه 1 و از بین4 ناحیه این شهر ناحیه 1 انتخاب شد سپس از بین مدارس دوره ابتدایی ناحیه مذکور، 5 مدرسه به صورت تصادفی انتخاب و از هر مدرسه ابتدایی 3 کلاس و از هر کلاس با توجه به پایههای موجود در دوره ابتدایی این مدارس 2 دانش آموز که دارای اضطراب اجتماعی بودند؛ به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند . بنابراین تعداد 30 نفر به عنوان نمونه در دسترس قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها در اين پژوهش شامل پرسشنامه پرسشنامه توانایی ها و مشكلات(فرم معلم) گوودمن و همکاران(1998) و پرسشنامه محقق ساختۀ سنجش اجزای شناخت است. در ادامه از هر دو گروه آزمایش و کنترل، پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد. سپس گروه آزمایش در معرض توانبخشی شناختی( CRT) مبتنی بر بازی های رایانه ای قرار گرفت و گروه کنترل به روش معمول، آموزش را ادامه دادند. در پایان از تمامی دو گروه پس آزمون گرفته شد و اطلاعات با استفاده از نرم افزارSpss25 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج با استفاده از روش کوواریانس تحلیل گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که دوره های توانبخشی شناختی مبتنی بر بازی های رایانه ای بر اجزای شناخت و توانایی ها و مشکلات دانش آموزان با اختلال اضطراب اجتماعی تاثیر دارد(sig=0 000).کليدواژه ها
توانبخشی شناختی،( CRT )، بازی های رایانه ای، اجزای شناخت، دانش آموزان، اختلال اضطراب اجتماعیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:سیده وحیده علوی , 1400 , بررسی تاثیر توانبخشی شناختی( CRT ) مبتنی بر بازی های رایانه ای بر اجزای شناخت در دانش آموزان با اختلال اضطراب اجتماعی , هفتمين کنفرانس بين المللي بازی های رايانه ای فرصت ها و چالشها
برگرفته از رویداد
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان میباشد.