تبیین تجربه بازیکنان ویدئویی در مواجهه با رابطهای نرمافزاری و سختافزاری( مطالعه موردی فرزندان مورتا)
The experience of players in relationship with software and hardware Interfaces(Case study Children of Morta)
نویسندگان :
ریحانه رفیع زاده اخویان ( دانشگاه الزهرا ) , میترا معنوی راد ( دانشگاه الزهرا )
چکیده
بازیهای ویدئویی مصنوعات فرهنگی هستند که بر بستر فناوری تولید میشوند. این محصولات فناورانه، مانند هر سیستم تکنولوژیکِ دیگر، دادههایی را بهعنوان ورودی دریافت کرده و پردازش میکنند ؛ سپس در قالب اطلاعات خروجی، بازخوردهایی را برای بازیکن نمایش میدهند. بهواسطه همین فرآیند بلادرنگ و سریع و دریافت بازخوردها است که بازیکن با بازی تعامل داشته و حسِ حضور را تجربه میکند. رابطهای نرمافزاری دربازیهای ویدئویی واسطههای گرافیکی پیش روی مخاطب در صفحهنمایش هستند که اطلاعات موردنیاز برای کاربر ازجمله وضعیت سلامتی و برخورداری از مهمات را فراهم میکنند. در سوی دیگر واسطهای کنترلی سختافزاری و فیزیکی هستند که کاربر به کمک آنها در محیط حرکت کرده و نتیجه اقدام خود را در بازی مشاهده میکند. ترکیب آنچه بازیکن بر صفحهنمایش مشاهده میکند و اقداماتی که در جهت تغییر در آن انجام میدهد سازنده تجربه بازیکنان دربازیهای ویدئویی است. بازی «فرزندان مورتا» از نمونههای درخشان بازیهای تولیدشده به دست بازیسازان ایرانی است که موفقیتهای زیادی را در بازخورد مخاطبان و منتقدان و در مارکت صنعت بازی به دست آورده است. این بازی از سبک هنری پیکسل آرت استفاده میکند و برای انواع مختلف پلتفرمهای بازی عرضهشده است. در این پژوهش کوشیده میشود با تأکید بر بازی «فرزندان مورتا» و تبیین مفاهیم تصویر بدن و طرحواره بدن نزد پدیدارشناسان، نقش رابطهای نرمافزاری و سختافزاری در ساخت تجربه بازیکن تبیین شود. مفهوم تصویر بدن وابسته به آنچه کاربر به کمک حس بینایی خود بر صفحهنمایش مشاهده میکند بهصورت آگاهانه شکلگرفته و انواع رابطهای سختافزاری بر پلتفرمهای مختلف نیز، مؤثر بر شکلگیری طرحواره بدنی بازیکن دربازیهای ویدئویی هستند که فرآیندی ناخودآگاه و وابسته به بازخوردهای فناوری است.کليدواژه ها
بازی ویدئویی، رابط نرمافزاری، واسطه سختافزاری، تجربه بازیکن، فرزندان مورتاکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:ریحانه رفیع زاده اخویان , 1400 , تبیین تجربه بازیکنان ویدئویی در مواجهه با رابطهای نرمافزاری و سختافزاری( مطالعه موردی فرزندان مورتا) , هفتمين کنفرانس بين المللي بازی های رايانه ای فرصت ها و چالشها
برگرفته از رویداد
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان میباشد.