
شناخت شاخصهای بومی سوادبازیهای رایانه ای مصاحبه عمیق با کارشناسان
Understanding of local-national Indicators of Video Game Literacy In-depth interviews with experts
نویسندگان :
محمد حسن یادگاری ( دانشگاه تهران ) , فاطمه حاجی کاظم طهرانی ( دانشگاه تهران )
چکیده
در این پژوهش قصد داریم پاسخ این سوال را بیابیم که مقتضیات سواد بازی در حوزه بومی-ملی با مقتضیات عرصه جهانی چیست؟ به عبارت دیگر به دنبال این هستیم که بفهمیم برای بومیسازی سواد بازی، از نگاه کارشناسان این حوزه، چه مفاهیمی باید مد نظر قرار گیرد.(توضیح مبانی نظری). دادههای این پژوهش از طریق تحلیل 12 مصاحبه عمیق نیمهساختار یافته با کارشناسان، مدرسان و فعالان حوزه سواد رسانهای و سواد بازی به دست آمده است. تحلیل مصاحبهها نشان داد که از نظر کارشناسان، سواد بازی در حوزه بومی و بینالمللی دارای اشتراکهای زیادی است که بیشتر در مورد قالب و سواد بازی معطوف به کودکان صدق میکند و تفاوت از آنجا آغاز میشود که کاربر بازی نوجوان باشد. نکته مشترک دیگر این بود که یک نسخه واحد جهانی وجود ندارد و دلیل آن، تفاوت در نظام ارزشی کشورها و ملتهای مختلف است. نظام ارزشی در پاسخ مصاحبهشوندگان در قالب ارزشهای دینی، اخلاقی، سیاسی و ملیگرایانه و فرهنگی مورد بروز و ظهور یافته است. کارشناسان، توجه به دو موضوع ایدئولوژی سازندگان بازی از منظر رابطه قدرت و رسانه و آیتمهای روانشناختی از جنبههای آسیبشناسانه و فرصتشناسانه را مهم میدانند.کليدواژه ها
سوادرسانه ای، بومی سازی، دانش بومی-ملی، آموزه های تربیتیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:محمد حسن یادگاری , 1400 , شناخت شاخصهای بومی سوادبازیهای رایانه ای مصاحبه عمیق با کارشناسان , هفتمين کنفرانس بين المللي بازی های رايانه ای فرصت ها و چالشها
برگرفته از رویداد
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان میباشد.