شناسایی شایستگی های رهبری در سازمان مروری نظام مند بر ادبیات پژوهش
Identifying Leadership Competencies in Organization A Systematic Literature Review Identifying Leadership Competencies in Organization A Systematic Literature Review
نویسندگان :
نقی رعدی افسوران ( دانشگاه گیلان ) , عباس فیروزآبادی ( دانشگاه فردوسی )
چکیده
مقدمه رهبران شایسته بواسطه برخورداری از مجموعه ای از شایستگی های رهبری است که می توانند نقشی سازنده در سازمان ها ایفاء می کنند (دونست و همکاران ، 2018؛ رینولدز و همکاران ، 2018؛ انگلفیلد و همکاران ، 2019). شایستگی های رهبری شامل مجموعه ای از دانش، مهارت ها و توانایی هایی است که مدیران را قادر می سازد تا اثربخشی رهبری را افزایش دهند و به عملکرد سطح بالای فردی، گروهی و سازمانی کمک کنند (بویاتزیز و همکاران ، 2009). بنابراین مطالعه شایستگی های رهبری ضمن اینکه به انسجام دانش و ادبیات حوزه مطالعه رهبری سازمانی منجر می شود، به کشف عناصر و مولفه ها و ارائه الگوی نظری شایستگی های رهبری هم کمک خواهد کرد. شناخت این مولفه ها می تواند محتوای ارزشمندی را در اختیار مدیران و رهبران قرار داده و هم چنین، راهنمای پژوهشگران و مربیان در حوزه آموزش رهبری سازمانی باشد. هدف هدف پژوهش حاضر شناسایی شایستگی های رهبری در ادبیات و پژوهش های رهبری سازمانی بود. روش روش پژوهش مرور نظام مند ادبیات پژوهش بود. برای این منظور، منابع 15 سال اخیر انتشار یافته در چهار پایگاه اطلاعاتی شامل؛ ساینس دایرکت و گوگل اسکالر (به زبان انگلیسی) و مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و بانک اطلاعات علمی کشور (به زبان فارسی) مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نتایج این مطالعه مروری نظام مند نشان داد که چهار شایستگی هسته ای شامل شایستگی های تحول گرایی، تفکر استراتژیک، تیم سازی و هوش هیجانی مهم ترین شایستگی های رهبری قابل استخراج از ادبیات پژوهش هستند. همچنین، دیگر شایستگی های مطرح شده در زمینه رهبری سازمانی مانند درستکاری، ارتباطات موثر، مثبت نگری، توسعه افراد، اعتماد به نفس، مدیریت استعداد، و انگیزش را می توان در درون این چهار شایستگی هسته ای شناسایی کرد. نتیجه گیری در راستای هدف پژوهش، مرور نظام مند ادبیات شایستگی های رهبری سازمانی نشان داد که شایستکی چهارگانه تحول گرایی، تفکر استراتژیک، تیم سازی، و هوش هیجانی شایستگی های هسته ای رهبری هستند. یافته های این پژوهش می تواند ادبیات و محتوای نظری شایستگی رهبری را یکپارچه کرده و به غنای آن بیفزاید. با این وجود، پژوهشگران بعدی می توانند با بررسی منابع انتشار یافته در پایگاه های اطلاعاتی دیگر (از جمله سایکو اینفو )، در نظر گرفتن دامنه زمانی وسیع تر، مصاحبه با مدیران ارشد سازمان ها و هم چبن با آزمون تجربی الگوی شایستگی رهبری به توسعه دانش شایستگی های رهبری سازمانی کمک کنند. کلید واژه شایستگی های رهبری، تحول گرایی، تیم سازی، تفکر استراتژیک، هوش هیجانی فهرست منابع و ماخذ Boyatzis R. Boyatzis R.E. and Ratti F. (2009). Emotional social and cognitive intelligence competencies distinguishing effective Italian managers and leaders in a private company and cooperatives. Journal of Management Development Vol. 28 No. 9 pp. 821-838. Dunst C. J. Bruther M. B. Hamby D. W. Howse R. & Wilkie H. (2018). Meta-Analysis of the Relationships between Different Leadership Practices and Organizational Teaming Leader and Employee Outcomes. Journal of International Education and Leadership 8 (2) n2. Englefield E. Black S. A. Copsey J. A. & Knight A. T. (2019). Interpersonal competencies define effective conservation leadership. Biological conservation Vol. 235 pp. 18-26. Reynolds D.H. McCauley C.D. and Tsacoumis S. (2018). A critical evaluation of the state of assessment and development for senior leaders. Industrial and Organizational Psychology Vol. 11 No. 4 pp.630-652.کليدواژه ها
شایستگی های رهبری، تحول گرایی، تیم سازی، تفکر استراتژیک، هوش هیجانیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:نقی رعدی افسوران , 1401 , شناسایی شایستگی های رهبری در سازمان مروری نظام مند بر ادبیات پژوهش , اولين كنفرانس ملي كانون ارزيابي ايران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان میباشد.