بررسی اثرتعاملی زمان پاسخگویی درمدل سازی شایستگی وتحلیل شغل ب
Investigating the interactive effect of response time in competency modeling and user analysis Response time in standard and maximum performance in accounting job candidates during the selection process through the evaluation center
نویسندگان :
علی اعرابی جشوقانی ( دانشگاه اصفهان )
چکیده
بررسی اثرتعاملی زمان پاسخ گویی در مدل سازی شایستگی وتحلیل شغل برزمان پاسخ گویی درعملکردنوعی وبیشینه علی اعرابی جشوقانی در بررسی و شناخت عملکرد کانون های ارزیابی ، شناخت آنچه بر عملکرد ارزیابی شوندگان تأثیر میگذارد بسیار کلیدی است. با توجه به اینکه نتایج تحقیقات بیانگر پایین بودن روائی همگرای سازه در کانونهای ارزیابی است؛ تحقیقات اخیر به سمت توضیح عملکرد ارزیابی شوندگان به کمک صفات و ویژگیهایی رفته است که مؤثر بر عملکرد شناخته میشود و می تواند واریانس عملکرد را توضیح دهد. برخلاف تعدد پژوهش هایی که بر بهبود عملکرد ارزیابی کنندگان متمرکزشده و نتایجی که از جمله آموزش های چهارچوب مرجع را به دنبال داشته است، در مورد بهبود عملکرد ارزیابی شوندگان درکانون های ارزیابی پژوهشی یافت نشد. موضوع فقدان پژوهش دراین مورد در کنار فرضیه ای که سانچز و لواین (2008) در مقاله خود مطرح نمودند ایده اساسی طراحی پژوهش حاضر بود. این دو پژوهشگر معتقدند آنچه تحلیل شغل بر آن تأکید دارد توصیف عملکرد نوعی است و تاکید رویکرد مدلسازی شایستگی بر القای عملکرد بیشینه است. فرضیه آنان تا به حال آزموده نشده و هدف پژوهش حاضرآزمودن فرضیه مذکور درقالب فرضیه های زیر بود 1-زمان اجرای تمرینات و آزمون ها در دو سطح ابعاد عملکرد (عملکرد بیشینه و عملکرد نوعی) اختلاف معنی دار دارد. 2-زمان اجرای تمرینات و آزمون ها در دو سطح رویکرد ارزیابی (تحلیل کار و مدلسازی شایستگی) اختلاف معنی دار دارد. 3-ابعاد عملکردی (عملکرد بیشینه و عملکرد نوعی) و رویکرد ارزیابی (تحلیل کار و مدلسازی شایستگی)، دارای اثر متقابل بر زمان اجرای آزمونها است. این پژوهش به عنوان بخشی ازیک فرایند کانون ارزیابی برای استخدام متقاضیان شغل حسابداری برای صنایع صورت گرفت و از میان 470 متقاضی 72نفربه صورت تصافی انتخاب شدند. این پژوهش ازنوع آزمایشی با دو مداخله، یکی عملکرد و دیگری رویکرد تعیین شایستگی بود که به منظور بررسی اثر ابعاد نوع عملکرد و رویکرد ارزیابی بر زمان پاسخ گویی به تمرین های شبیه سازی و آزمون های شناختی طراحی گردید. به این ترتیب که آزمودنی-ها به 4 گروه 18 نفری به تصادفی تخصیص داده شدند و هر یک از چهار گروه تحت یکی از چهار نوع مداخله حاصل از یک طرح عاملی 2*2 قرار گرفتند. در این طرح دو عامل ابعاد عملکرد و رویکرد ارزیابی در نظر گرفته شده است که هریک دارای دو سطح است. ابعاد عملکرد دارای دو سطح “عملکرد نوعی” و “عملکرد بیشینه” و عامل رویکرد ارزیابی دارای دو سطح “تحلیل شغل” و “مدلسازی شایستگی” می باشد. شایستگی های مبتنی بررویکرد تحلیل شغل و رویکرد مدل سازی شایستگی از منابع معتبر در حرفه حسابداری استخراج گردید و 4 تمرین شبیهسازی برای ارزیابی این شایستگی ها طراحی گردید. در کنار تمرینات شبیه سازی، متناسب با ماهیت پژوهش3 آزمون شناختی از آزمونهای صنعتی فلانگان، شامل آزمون هماهنگی، آزمون ترکیب قطعات و آزمون حافظه انتخاب گردید و برای فراخوان عملکرد بیشینه از دستورالعمل انگیزشی استفاده شد. مدت زمان بروز رفتارهای مرتبط با شایستگی به عنوان متغیر وابسته درنظرگرفته شده است. نتایج تحلیل داده ها نشان دهنده تایید فرضیه های اول و دوم بود(001 0>p) که با پژوهش های مرتبط وپژوهش لواین وسانچز(2008) همسو و با نظریه های سیستم شخصیت عاطفی –شناختی و فعالسازی صفات قابل توجیه و تفسیراست. لیکن نتایج تحلیل فرضیه اصلی را ردکرد (به جز تمرین بحث گروهی بدون رهبر)که باپژوهش لواین وسانچز(2008)همسو نیست. کلیدواژه مدل سازی شایستگی ،تحلیل شغل ،عملکردبیشینه ،عملکرد نوعیکليدواژه ها
مدل سازی شایستگی ،تحلیل شغل ،عملکردبیشینه، عملکرد نوعیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:علی اعرابی جشوقانی , 1401 , بررسی اثرتعاملی زمان پاسخگویی درمدل سازی شایستگی وتحلیل شغل ب , اولين كنفرانس ملي كانون ارزيابي ايران
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان میباشد.