پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه اصفهان
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • آرشیو مقالات
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات اولين كنفرانس ملي كانون ارزيابي ايران
  4. مقاله کاربرد تحلیل کارکردی شغل برای تعیین شایستگی های وظیفه ای شغل مکانیک هواپیما در طراحی کانون ارزیابی وظیفه محور
عنوان رویداد : اولين كنفرانس ملي كانون ارزيابي ايران
تاریخ برگزاری : 21 ارديبهشت ماه 1401

کاربرد تحلیل کارکردی شغل برای تعیین شایستگی های وظیفه ای شغل مکانیک هواپیما در طراحی کانون ارزیابی وظیفه محور

Functional job Analysis application to Determine Job Competencies of Aircraft Mechanic Job in Designing a Task-Based Assessment Center
نویسندگان :

امینه کافی امامی ( دانشگاه اصفهان )

دانلود فایل   

چکیده

مقدمه روش های متعددی تا به حال برای تحلیل شغل و تحلیل کار و مدلسازی شایستگی مطرح شده است. تحلیل کار واژه جدیدی است که بجای تحلیل شغل قرار داده شده است زیرا علاوه بر تعیین الزامات کار به نقش افراد در انجام کار توجه دارد. در بین روش های تحلیل شغل، روش های کیفی از قبیل دیکوم (DACUM) و تحلیل کارکردی شغل (FJA) که شامل ماتریس وظیفه است بر بقیه روش ها برتری دارد زیرا وظایف را به ابعاد دیگر در محیط کار مرتبط می سازد و از این طریق تناظر بین وظایف و دانش، مهارت و توانایی ها در آن مشخص است و علاوه برآن در روش تحلیل کارکردی شغل، نتایج بر این تناسب بین وظایف و دانش، مهارت و توانایی ها (KSA) مترتب می گردد. کانون ارزیابی نیز از گذشته به دو دسته کلی بعد محور و وظیفه محور تقسیم شده است که در مرحله اول کانون بعد محور به کانون وظایف محور ترجیح داده شده است تا جایی که تورنتون (1386) در کتاب خود کاملا اولی را توصیه نموده است. در این پژوهش به ظرفیت های تحلیل کارکردی شغل در طراحی کانون ارزیابی وظیفه محور پرداخته شده است. روش از بین کلیه افراد شاغل در واحد مهندسی تعمیراتی هواپیمایی هما ۷ نفر خبره به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در کارگاه تحلیل کارکردی شغل، شرکت کردند. یافته ها با استفاده از روش طوفان مغزها و طبق دستورالعمل شیوه تحلیل عملکردی شغل به نقل از فاین و کرانشاو (1999) از طریق مصاحبه های نیمه ساختاری حاصل آمد. یافته ها مهم ترین مولفه های دانش (K) مهارت (S) و توانایی (A) ها به ترتیب برای دانش کاردانی تعمیر و نگهداری هواپیما، گذراندن موفق دوره آموزشی بدنه و موتور هواپیما و اخذ گواهینامه آن از سازمان هواپیمایی کشوری، آشنایی با زبان انگلیسی و منابع تعمیراتی هواپیما و دوره های مرتبط با مدیریت ایمنی بود. برای مهارت، توانمندی استفاده از قوانین و روش‌های علمی حل مشکلات و به کارگیری دانش روز و فناوری نوین و قدرت استفاده کاربردی از ریاضیات در مهارت های محتوایی و در مهارت های فرآیندی، تفکر انتقادی و تفکر تحلیلی و مهارت های فنی و سیستمی و مدیریتی بود که در هرکدام خاص آن حاصل آمد. در زمینه توانایی ها هم توانایی های شناختی، روانی حرکتی، جسمی و توانمندی های جسمی و فیزیکی از همه مهم تر بود. نتیجه گیری تحلیل عملکردی شغل در تحقق کانون ارزیابی وظیفه محور در شغل مکانیک هواپیما گام اساسی وظایفی که کانون ارزیابی باید بر طبق آن طراحی شود را تعیین می کند. بدون تحلیل عملکردی شغل این امکان وجود ندارد که کانون ارزیابی وظیفه محور محقق شود. در رویکرد تحلیل عملکردی شغل مخزن وظایف از قبل تعیین شده نیست که در روش های ساختاری از قبیل PAQ و O’Net این ساختار مشخص است و این مزیت مهم تحلیل عملکردی شغل است، زیرا مخزن وظایف به صورت بی پایان از ترکیب وظایفی ساخته می شود که در جریان طوفان مغزها با SMEs و افراد حرفه ای در این شغل تعیین شده است.

کليدواژه ها

شغل مکانیک هواپیما، کانون ارزیابی وظیفه محور، تحلیل کارکردی شغل، شایستگی های وظیفه ای

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
, 1401 , کاربرد تحلیل کارکردی شغل برای تعیین شایستگی های وظیفه ای شغل مکانیک هواپیما در طراحی کانون ارزیابی وظیفه محور , اولين كنفرانس ملي كانون ارزيابي ايران

برگرفته از رویداد



اولين كنفرانس ملي كانون ارزيابي ايران
تاریخ برگزاری : 21 ارديبهشت ماه 1401


دیگر مقالات این رویداد

  • کانون ارزیابی مدیران برخط درآمدی بریک تجربه درعصرتحول دیجیتال
  • طراحی تمرین ها و ابزارهای کانون ارزیابی براساس شایستگی های سازمان
  • پایگاه داده مناسب مدیریت اطلاعات برای کانون ارزیابی
  • کانون ارزیابی گروه سایپا
  • انرژی تعاملی و اهمیت آن در سازمان
  • کانون ارزیابی توسعه رهبری یک روش نظام مند برای آموزش شایستگی های رهبری
  • مقایسه ی کانون ارزیابی با استقاده از گیمیفیکیشن و فن رویداد حساس
  • کانون‌های ارزیابی وظیفه محور پاسخی به انتقادهای وارده بر کانون‌های ارزیابی مبتنی بر شایستگی
  • شناسایی شایستگی های رهبری در سازمان مروری نظام مند بر ادبیات پژوهش
  • تماس با ما


     اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
    کدپستی: ۸۱۷۴۶۷۳۴۴۱
    E-mail: Info@ui.ac.ir
    تلفن: ۲۶۴۰-۰۳۱۳۷۹۳۲۱۲۸ تلفکس: ۰۳۱۳۶۶۸۷۳۹۶

     

    پیوندها


    • پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 
    • استانداری اصفهان
    • پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
    • سازمان سنجش کشور
    • شهرداری اصفهان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]