تولید محتوای جدید بازیهای رایانهای با استفاده از برنامهسازی احتمالاتی
Procedural Content Generation with Probabilistic Programming
نویسندگان :
زهرا امیرجان ( دانشگاه سمنان ) , مرتضی دری گیو ( دانشگاه سمنان )
چکیده
بازیهای ویدئویی یکی از بخشهای مهم و سودآور در صنعت سرگرمی هستند. در عین حال، معمولاً هزینه تولید این دسته از بازیها بسیار زیاد است. از اینرو، در طول دو دهه اخیر، استفاده از روش تولید محتوای رویهای به عنوان وسیلهای برای کاهش هزینهها با استفاده از تکنیکهای الگوریتمی برای تولید خودکار برخی از محتویات بازی، مورد توجه صنعت بازیسازی بوده است. از سوی دیگر، تولید محتوای رویهای یک زمینه روبهرشد تحقیقاتی است که بر روی استفاده از هوش مصنوعی در طراحی و ایجاد محتوا (مثلاً مراحل بازی، محیطها، داستانها و غیره)، و اغلب برای بازیهای ویدئویی متمرکز شده است. مدلهای مارکوف به عنوان یک روش تولید محتوای رویهای مبتنی بر احتمالات، برای مدلسازی و تولید محتوای بازیها مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از متداولترین روشهای مورد استفاده در تولید مرحله بازی، زنجیرههای چندبعدی مارکوف است. شایان ذکر است که ساخت مدلهای احتمالاتی بهصورت مستقیم،کاری بسیار سنگین است و پیادهسازی آن غالباً مشکلات زیادی به همراه دارد. در سالهای اخیر زبانهای برنامهنویسی احتمالاتی زیادی معرفی شدهاند، که یکی از اهداف اصلی آنها، حل کردن این مشکلات با ترکیب احتمالات بههمراه قدرت محاسباتی زبانهای برنامهنویسی بوده است. نوآوری اصلی این مقاله، استفاده از یک زبان برنامهنویسی احتمالاتی برای تولید خودکار مراحل بازی است. در روش پیشنهادی این مقاله، تولید مراحل بازی Super Mario Bros مبتنی بر زنجیرههای چندبعدی مارکوف، با استفاده از یکی از زبانهای برنامهنویسی احتمالاتی به نام Figaro انجام گرفته است. مزیت اصلی روش پیشنهادی، امکان تولید مراحل به صورت برخط، در حین انجام بازی است. به علاوه، شواهد نشان میدهد که با حفظ کارایی برابر در تولید مراحل با روشهای پیشین، امکان استنتاج بهتر و کاراتر با استفاده از الگوریتمهای استنتاج متنوع موجود در Figaro، بر روی مدل احتمالاتی ایجاد خواهد شد.کليدواژه ها
تولید محتوای رویهای، زنجیرههای چندبعدی مارکوف، برنامهنویسی احتمالاتی، Figaroکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:مرتضی دری گیو , 1399 , تولید محتوای جدید بازیهای رایانهای با استفاده از برنامهسازی احتمالاتی , بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان میباشد.