پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه اصفهان
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • آرشیو مقالات
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
  4. مقاله فرآسا بازی جدی بیوفیدبک مبتنی بر اصول درمانی شناختی-رفتاری با هدف کاهش استرس و اضطراب
عنوان رویداد : بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
تاریخ برگزاری : 01 بهمن ماه 1399

فرآسا بازی جدی بیوفیدبک مبتنی بر اصول درمانی شناختی-رفتاری با هدف کاهش استرس و اضطراب

farasa a ubiqutious biofeddback serious game based on cognitive behavioral therapy for stress and anxiety reduction
نویسندگان :

فرشته علیزاده ( دانشگاه هنر اسلامی تبریز ) , فرانک خداکرمی ( دانشگاه هنر اسلامی تبریز ) , یونس سخاوت ( دانشگاه هنر اسلامی تبریز )

دانلود فایل   

چکیده

استرس و اضطراب ازجمله معضلات موثر در سلامت روان جامعه به شمار می‌رود و کیفیت زندگی بشر را تحت تاثیر قرار می دهد. درمان شناختی -رفتاری از رایج ترین روش های بهبود اختلالات اضطرابی است. درعین‌حال تکنولوژی‌های سلامت روان، به‌عنوان رویکردی نوین از روش‌های درمان اضطراب، می تواند باصرفه جویی در هزینه‌ها و افزایش دسترسی اقشار مختلف جامعه به امکانات بهداشت روانی، مسیر بهبود سلامت روان جامعه را هموار سازد. از این رو در مقاله حاضر، پنج تکنیک مؤثر شناختی-رفتاری در قالب یک بازی جدی مبتنی بر بازخورد زیستی به نام فرآسا طراحی شد. در این بازی، تکنیک های درمانی شامل تمرین تنفسی، تن آرامی، برون ریزی احساسی، خودگویی مثبت و توجه برگردانی، به صورت بازی وار شده به مخاطب ارائه شده است. در روند بازی از تکنولوژی بیوفیدبک و سنسور ضربان قلب، برای سنجش سطح اضطراب مخاطب و تاثیربخشی هرچه بیشتر تمرین ها استفاده گشت. همچنین از سیستم پردازش گفتار برای افزایش تعامل مخاطب با بازی بهره گرفته شد. در ادامه با توجه به محدودیت های زمانی و شرایط کرونا، جهت ارزیابی بازی از اساتید فعال در حوزه بازی های رایانه ای و علوم شناختی نظرسنجی به عمل آمد. همچنین این بازی در هکاتون بازی های جدی1399 مورد قضاوت داوران رویداد قرار گرفت و قابلیت آن در کاهش استرس و اضطراب مورد تایید واقع شد. در مراحل آتی، در نظر گرفته شده است با قرار دادن بازی در اختیار جامعه آماری، اثربخشی بازی در کاهش استرس کاربران مورد ارزیابی قرار گیرد.

کليدواژه ها

بازی جدی بیوفیدبک، استرس و اضطراب، تکنیک های کنترل استرس، درمان شناختی-رفتاری، سلامت دیجیتال

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
فرانک خداکرمی , 1399 , فرآسا بازی جدی بیوفیدبک مبتنی بر اصول درمانی شناختی-رفتاری با هدف کاهش استرس و اضطراب , بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها

برگرفته از رویداد



بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
تاریخ برگزاری : 01 بهمن ماه 1399


دیگر مقالات این رویداد

  • مطالعه تطبیقی میان شاخصهای تربیتی والدین و شاخصهای نظام رده بندی بازیهای رایانه ای
  • تحلیل حقوقی ضمان درک در نرم افزارها و بازی های رایانه ای در حقوق ایران، فرانسه و کنوانسیون بیع بین المللی 1980
  • نرم‌افزار واقعیت مجازی بهیاد تقویت حافظه‌ی سالمندان با رویکرد سرگرمی
  • مقایسه کیفیت دوستی در دانش آموزان پسر با و بدون اعتیاد به بازی-های آنلاین مقطع دبیرستان شهر خرم آباد
  • تأثیر وابستگی به بازی های رایانه ای بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان
  • وفقی‌سازی آواتار اندام‌های فوقانی با توانایی‌های بیمار در بازی‌های جدی توانبخشی
  • کوویدنما مصورسازی بازی وار داده های مربوط به وضعیت کووید-19 در جهان
  • به‌سوی شخصی‌سازی تبلیغات در بازی‌های ویدئویی
  • CALN چارچوب نظری علوم استفاده‌شده در تولید رویه‌ای محتوا
  • Lenjoy بازی واقعیت افزوده باقابلیت پردازش دستورات صوتی و ارائه بازخورد فراشناختی جهت بهبود مهارت های زبان انگلیسی کودکان
  • تماس با ما


     اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
    کدپستی: ۸۱۷۴۶۷۳۴۴۱
    E-mail: Info@ui.ac.ir
    تلفن: ۲۶۴۰-۰۳۱۳۷۹۳۲۱۲۸ تلفکس: ۰۳۱۳۶۶۸۷۳۹۶

     

    پیوندها


    • پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 
    • استانداری اصفهان
    • پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
    • سازمان سنجش کشور
    • شهرداری اصفهان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]