مدلسازی تاثیر ارزش ذینفعان بر نظام نوآوری فراملی یا بخشی در صنعت بازی رایانه ای
Modeling The Impact Of The Stakeholders Value On The Sectoral or National Innovation System in computer Game Industry
نویسندگان :
سمیه صمدی ورنکش ( گرایش مدیریت سیستم و بهره وری ) , بهروز مینایی بیدگلی ( دانشيار دانشگاه علم و صنعت ایران ) , سمیه فرهنگ ادیب ( عضو هئیت علمی دانشگاه ایوانکی )
چکیده
بازیهای رایانهای یکی از مهمترین سرگرمیهای مردم در سرتاسر جهان می باشد. افزایش اخیر در این صنعت، بازیگران فعال و ذینفعان را ملزم به نگرش جدیدی نموده است تا بتوانند با نوآوری و ایجاد بستر مناسب، زمینه لازم جهت بهره وری و انتشار محصول در میان کاربران و ذینفعان این صنعت را فراهم نمایند. ذینفعان همه بدنبال جذب کامل منافع و حذف ریسک خود بوده تا با ارزش ایجاد شده این صنعت را به یک منطقه سودآور تبدیل کنند. در اين پژوهش سعی شده، تا سازههای ارزش ذینفعان (SV) و نظام نوآوری بخشی (SIS) را به درستی شناسایی، انتخاب و عملیاتی نمایند و با بررسی چگونگی تأثیرات و ارتباط آنها با یکدیگر مدلی را ارائه نمایند. مدل ارائه شده برای اولین بار در ایران در صنعت بازی رایانه ای، در میان کلیه ذینفعان شناسایی شده و شرکت کنندگان در کنفرانس بین المللی TGC، در یک نمونه 216 تایی مورد آزمون قرار گرفت. برمبنای مطالعات پیشین در داخل و خارج از کشور، و بانگرش بومی به این صنعت، داده های پژوهش از طریق پرسشنامه جمع آوری گردید. با استفاده از مدل معادلات ساختاری و با رویکرد حداقل مربعات جزئی و با نرم افزار R 3.3.2 و SPSS 23 فرضیات پژوهش مورد آزمون قرار گرفت، پس از اندازه گیری و برازش مدل؛ در مرتبه اول مدل از 32 فرضیه اصلی، 18 فرضیه مورد تائید قرار گرفت. در مرتبه دوم از 11 فرضیه فرعی، 6 فرضیه و از 4سئوال اصلی، 3سئوال مورد تائیداست. در نهایت مدل پیشنهادی تحقیق نیز با اعتبار متوسطی و خوبی مورد تأیید قرار گرفت.کليدواژه ها
ارزش ذینفعان، ارزش آفرینی، نظام نوآوری فراملی یا بخشی، صنعت بازی های رایانه ای، معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی.کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:سمیه صمدی ورنکش , 1399 , مدلسازی تاثیر ارزش ذینفعان بر نظام نوآوری فراملی یا بخشی در صنعت بازی رایانه ای , بازي های رايانه اي،فرصت ها و چالش ها
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان میباشد.