پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه اصفهان
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • آرشیو مقالات
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هفتمين کنفرانس بين المللي بازی های رايانه ای فرصت ها و چالشها
  4. مقاله اثربخشی بازی‌ رایانه‌ای لِگو در پشتیبانی از تفکر طراحی نوآموزان دختر مقطع پیش‌دبستانی
عنوان رویداد : هفتمين کنفرانس بين المللي بازی های رايانه ای فرصت ها و چالشها
تاریخ برگزاری : 01 اسفند ماه 1400

اثربخشی بازی‌ رایانه‌ای لِگو در پشتیبانی از تفکر طراحی نوآموزان دختر مقطع پیش‌دبستانی

The effectiveness of Lego computer game in supporting the design thinking of preschool girls
نویسندگان :

معصومه رسولی ( دانشگاه هنر تهران )

دانلود فایل   

چکیده

مهمترین دستاوردهای کسب مهارت‌های قرن21 از جمله استفاده از فناوری‌های نوین، حل‌مسئله، همکاری و مشارکت در یادگیرندگان است. اهمیت یادگیری مهارت‌‌های خلاقانه‌ی حل‌مسئله به عنوان یکی از پیش‌نیازهای یادگیری تحصیلي و اجتماعي در کودکان بر کسی پوشده نیست. این مهم مستلزم آموزش و تمرین از دوران کودکی است. بازی بستر خلاقیت است و خلاقیت یکی از پایه‌های تفکر! تفکر طراحی را می‌توان ابزاری مناسب برای مواجهه با مسائل نوظهور تلقی کرد. از سوی دیگر، در قرن حاضر، فضای دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی کودکان تبدیل گشته‌اند. بازی‌انگاری همراه با تعامل، یادگیری مبتنی بر بازی را تقویت می‌کند و موجب توانایی افراد برای یادگیری مهارت‌ها یا مفاهیم خاص می‌شود. ارتباطات زیادی بین بازی جدی و تفکر طراحی وجود دارد و اغلب فرایندهای تفکر طراحی شامل استفاده از آجرهای لِگو می‌باشند. در زمینه بررسی تاثیر انواع بازی‌های رایانه‌ای بر خلاقیت، نیاز به پژوهش‌های بیشتری احساس می‌شود. در همین راستا، هدف اصلی این مقاله، بررسی اثربخشی بازی رایانه‌ای مبتنی بر لِگو است که به کمک آن بتوان عملکردهای نوآموزان پیش‌دبستانی را در ابعاد مختلف خلاقیت به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی حل‌مسئله مورد سنجش قرار داد. روش تحقیق در این پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون –پس‌آزمون بود. در این پژوهش از ابزار آزمایش، فعالیت‌های پرسشنامه‌ی تفکر خلاق تورنس بخش تصویری (غیر کلامی) فرم آ به‌عنوان مرحله‌ی پیش‌آزمون و و فرم ب به‌عنوان مرحله‌ی پس‌آزمون استفاده شده است.

کليدواژه ها

بازی رایانه‌ای لگو، تفکر طراحی، حل مسئله، خلاقیت، یادگیری مبتنی بر بازی.

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
معصومه رسولی , 1400 , اثربخشی بازی‌ رایانه‌ای لِگو در پشتیبانی از تفکر طراحی نوآموزان دختر مقطع پیش‌دبستانی , هفتمين کنفرانس بين المللي بازی های رايانه ای فرصت ها و چالشها

برگرفته از رویداد



هفتمين کنفرانس بين المللي بازی های رايانه ای فرصت ها و چالشها
تاریخ برگزاری : 01 اسفند ماه 1400


دیگر مقالات این رویداد

  • تاثیر بازی های رایانه ای مبتنی بر پلت فرم واقعیت مجازی بر افزایش سطح تعاملات اجتماعی دانش آموزان افسرده
  • تجربه نوشتاری در بازی‌های رایانه‌ای دسته‌بندی بازی‌های رایانه‌ای از دیدگاه بارتز
  • تحلیل تماتیک روند پژوهشی بازی های جدی در ایران و در جهان
  • مروری بر روش‌های پیش‌بینی ریزش بازیکنان در بازی‌های رایانه‌ای
  • بهبود تولید مراحل بازی Super Mario Bros با استفاده از الگوریتم‌های نمونه‌برداری در زبان برنامه‌سازی احتمالاتي فيگارو
  • کنترل بازی های رایانه‌ای به کمک ردیابی نقاط نشانگر آناتومیک بدن؛ تجربه‌ی غوطه‌وری واقعی در فضای مجازی
  • مقایسه پرخاشگری و انزوا طلبی در کودکان معتاد به بازی های رایانه ای و کودکان عادی دبستانی شهر اصفهان
  • نقش بازی های رایانه ای در بزهکاری وبزه دیدگی اطفال(مطالعه موردی دبستان های شهرستان کلیبر)
  • استفاده از موشن کپچر برای شناسایی حالات احساسی صورت
  • بازی های متاورسی بر بسترهای بلاک چین
  • تماس با ما


     اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
    کدپستی: ۸۱۷۴۶۷۳۴۴۱
    E-mail: Info@ui.ac.ir
    تلفن: ۲۶۴۰-۰۳۱۳۷۹۳۲۱۲۸ تلفکس: ۰۳۱۳۶۶۸۷۳۹۶

     

    پیوندها


    • پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 
    • استانداری اصفهان
    • پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
    • سازمان سنجش کشور
    • شهرداری اصفهان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]