پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه اصفهان
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • آرشیو مقالات
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات هفتمين کنفرانس بين المللي بازی های رايانه ای فرصت ها و چالشها
  4. مقاله اثربخشی بازی‌ رایانه‌ای لِگو در پشتیبانی از تفکر طراحی نوآموزان دختر مقطع پیش‌دبستانی
عنوان رویداد : هفتمين کنفرانس بين المللي بازی های رايانه ای فرصت ها و چالشها
تاریخ برگزاری : 01 اسفند ماه 1400

اثربخشی بازی‌ رایانه‌ای لِگو در پشتیبانی از تفکر طراحی نوآموزان دختر مقطع پیش‌دبستانی

The effectiveness of Lego computer game in supporting the design thinking of preschool girls
نویسندگان :

معصومه رسولی ( دانشگاه هنر تهران )

دانلود فایل   

چکیده

مهمترین دستاوردهای کسب مهارت‌های قرن21 از جمله استفاده از فناوری‌های نوین، حل‌مسئله، همکاری و مشارکت در یادگیرندگان است. اهمیت یادگیری مهارت‌‌های خلاقانه‌ی حل‌مسئله به عنوان یکی از پیش‌نیازهای یادگیری تحصیلي و اجتماعي در کودکان بر کسی پوشده نیست. این مهم مستلزم آموزش و تمرین از دوران کودکی است. بازی بستر خلاقیت است و خلاقیت یکی از پایه‌های تفکر! تفکر طراحی را می‌توان ابزاری مناسب برای مواجهه با مسائل نوظهور تلقی کرد. از سوی دیگر، در قرن حاضر، فضای دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی کودکان تبدیل گشته‌اند. بازی‌انگاری همراه با تعامل، یادگیری مبتنی بر بازی را تقویت می‌کند و موجب توانایی افراد برای یادگیری مهارت‌ها یا مفاهیم خاص می‌شود. ارتباطات زیادی بین بازی جدی و تفکر طراحی وجود دارد و اغلب فرایندهای تفکر طراحی شامل استفاده از آجرهای لِگو می‌باشند. در زمینه بررسی تاثیر انواع بازی‌های رایانه‌ای بر خلاقیت، نیاز به پژوهش‌های بیشتری احساس می‌شود. در همین راستا، هدف اصلی این مقاله، بررسی اثربخشی بازی رایانه‌ای مبتنی بر لِگو است که به کمک آن بتوان عملکردهای نوآموزان پیش‌دبستانی را در ابعاد مختلف خلاقیت به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی حل‌مسئله مورد سنجش قرار داد. روش تحقیق در این پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون –پس‌آزمون بود. در این پژوهش از ابزار آزمایش، فعالیت‌های پرسشنامه‌ی تفکر خلاق تورنس بخش تصویری (غیر کلامی) فرم آ به‌عنوان مرحله‌ی پیش‌آزمون و و فرم ب به‌عنوان مرحله‌ی پس‌آزمون استفاده شده است.

کليدواژه ها

بازی رایانه‌ای لگو، تفکر طراحی، حل مسئله، خلاقیت، یادگیری مبتنی بر بازی.

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
معصومه رسولی , 1400 , اثربخشی بازی‌ رایانه‌ای لِگو در پشتیبانی از تفکر طراحی نوآموزان دختر مقطع پیش‌دبستانی , هفتمين کنفرانس بين المللي بازی های رايانه ای فرصت ها و چالشها

برگرفته از رویداد



هفتمين کنفرانس بين المللي بازی های رايانه ای فرصت ها و چالشها
تاریخ برگزاری : 01 اسفند ماه 1400


دیگر مقالات این رویداد

  • تحليل زيباشناختي روش‌هاي آهنگسازي در موسيقي متن بازيهاي يارانه‌اي
  • تبیین تجربه بازیکنان ویدئویی در مواجهه با رابط‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری( مطالعه موردی فرزندان مورتا)
  • Effects of digital game-based learning on problem solving Empirical Evidence-Based Study
  • ترازچین طراحی یک بازی آموزشی به‌منظور آموزش غیرمستقیم ریاضیات به دانش‌آموزان
  • رویکردی برای ایجاد تجربه کنفرانس از راه دور با استفاده از واقعیت ‌مجازی
  • تحلیل بینامتنی بازی آنسوی باران و دره یادبود با تکیه بر مینیمالیسم
  • طراحی الگوی بازی رایانه ای فا می‌ لا با تمرکز بر رشد گام به گام کودکان در آموزش موسیقی
  • بازی وارسازی رویکردی نو در کتابخانه‌های دانشگاهی
  • بازی رایانه ای «بهگفت»؛ بهبود اختلال تولیدی در گفتاردرمانی کودکان
  • موسیقی و اُنس بازیکن با کاراکتر در بازی‌های رایانه‌ای
  • تماس با ما


     اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
    کدپستی: ۸۱۷۴۶۷۳۴۴۱
    E-mail: Info@ui.ac.ir
    تلفن: ۲۶۴۰-۰۳۱۳۷۹۳۲۱۲۸ تلفکس: ۰۳۱۳۶۶۸۷۳۹۶

     

    پیوندها


    • پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 
    • استانداری اصفهان
    • پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
    • سازمان سنجش کشور
    • شهرداری اصفهان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]