
بررسی رابطه شایستگی حرفه ای معلمان در اجرای بازی های رایانه ای و افزایش توجه در دانش آموزان بیش فعال بر اساس استاندارد TPACK
Investigating the relationship between teachers professional competence in playing computer games and increasing attention in hyperactive students according to TPACK standard
نویسندگان :
نرگس میرانی سرگزی ( دانشگاه شیراز ) , افسانه پودینه ( دانشگاه زاهدان ) , ناهید کشته گر ( دانشگاه سیستان و بلوچستان )
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه شایستگی حرفه ای معلمان در اجرای بازی های رایانه ای و افزایش توجه در دانش آموزان بیش فعال بر اساس استاندارد TPACK بود. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی و در زمرۀ پژوهش های توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی قرار دارد. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه معلمان و دانش آموزان مبتلا به بیش فعالی و نقص توجه استان فارس در سال تحصیلی 1401-1400 تشکیل می دهد. با توجه به حجم جامعه و بر اساس در دسترس بودن نمونه، تعداد 150 معلم و 150 دانش آموز که براساس ملاک های تشخصیص DSM-5 تشخیصبیش فعالی دریافت کرده بودند؛به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد اختلال کمبود توجه سوانسون و همکاران(1980) و پرسشنامه درک دانش TPACK لین و جاونگ(2013)بود؛ که برای سنجش دانش TPACK معلمان و میزان توجه دانش آموزان استفاده شد. تحلیل داده ها به وسیلۀ آزمون ضریب رگرسیونچندگانه و ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSS25 انجام شد. نتایج حاکی از آن بود که بین شایستگی های حرفه ای معلمان از بعد دانش محتوایی با افزایش توجه در دانش آموزان بیش فعال بر اساس استاندارد TPACK همبستگی معنی دار مشاهده نشد؛اما بین شایستگی های حرفه ای معلمان از بعد دانش تکنولوژی و دانش پداگوژی و دانشTPACK با افزایش توجه در دانش آموزان بیش فعال بر اساس استاندارد TPACK همبستگی معنی داری وجود دارد.کليدواژه ها
کلمات کليدي شایستگی حرفه ای معلمان، بازی های رایانه ای، افزایش توجه، دانش آموزان بیش فعال، استاندارد TPACKکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:, 1400 , بررسی رابطه شایستگی حرفه ای معلمان در اجرای بازی های رایانه ای و افزایش توجه در دانش آموزان بیش فعال بر اساس استاندارد TPACK , هفتمين کنفرانس بين المللي بازی های رايانه ای فرصت ها و چالشها
برگرفته از رویداد
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان میباشد.