مدل مفهومی عوامل مؤثر بر پذيرش بومیسازی بازیهای رايانهای
A Conceptual Model of Factors Influencing the Reception of Localized Computer Games
نویسندگان :
محمدرضا رضائیان دلوئی ( دانشگاه بیرجند )
چکیده
بومیسازی یکی از انواع ترجمۀ آزاد و اقتباسی است و شامل بومیسازی وبگاهها، نرمافزارها و بازیهاست. در بومیسازی بازیهای رایانهای، بازی و محتوای زبانی و غیرزبانی آن با هنجارهای فرهنگ مقصد منطبق میشود. مفهوم «پذيرش» ترجمه در جامعۀ مقصد يکي از مفاهيم مطرح در مطالعات ترجمه است. پذیرش به بررسی این موضوع میپردازد که ترجمه چگونه با واکنش و اقبال یا عدم اقبال مخاطب زبان مقصد مواجه میشود، چه عواملی در پذیرش تأثیر میگذارد و پذیرش چگونه سنجیده میشود. هدف از اين پژوهش ارائۀ مدل مفهومي عوامل مؤثر در پذيرش محليسازي بازيهاي رايانهاي در جامعۀ مقصد است. نتایج نشان میدهد ویژگیهای شخصیتی و ترجیحات فردی بازیباز؛ بازی اصلی؛ نیاز بازیباز؛ کیفیت بازی بومیشده؛ دسترسپذیری بازی بومیشده؛ هنجارهای انتظار؛ و نقش زیرنظامهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعۀ مقصد مؤلفههای مدل مفهومی مهمترین عوامل مؤثر در پذيرش بومیسازی بازيهاي رايانهاي در جامعۀ مقصد هستند. این عوامل با یکدیگر رابطۀ شبکهای دارند و میزان تأثیرگذاری هر یک به شرایط زمانی ـ مکانی وابسته است.کليدواژه ها
بومیسازی، بومیسازی بازیهای رایانهای، پذیرش، پذیرش بومیسازی بازیهای رایانهایکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:محمدرضا رضائیان دلوئی , 1400 , مدل مفهومی عوامل مؤثر بر پذيرش بومیسازی بازیهای رايانهای , هفتمين کنفرانس بين المللي بازی های رايانه ای فرصت ها و چالشها
برگرفته از رویداد
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان میباشد.