استفاده از بازی های رایانه ای سبک ماجراجویانه با هدف تاثیرگذاری عمیق تر بر کودکان و نوجوانان در روابط خانوادگی و هنجارهای اجتماعی
Using adventure style computer games to make deeper effect on children s and adolescents in family relationships and social norms
نویسندگان :
سحر احمدپور ( دانشگاه هنر اسلامی تبریز ) , پیام کیان آرا ( آموزش عالی هنر و معماری پارس ) , یونس سخاوت ( دانشگاه هنر اسلامی تبریز )
چکیده
امروزه بازی های کامپیوتری به دلیل ماهیت چند رسانه ای بودن خود نقش به سزایی در سرگرمی، آموزش و فرهنگ سازی انسان ها و به خصوص کودکان و نوجوانان بازی می کند. در میان پتانسل های بیشمار این ابزار رسانه ای جنبه ی آموزش و فرهنگ سازی آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کودک و نوجوان امروزی اگر تا پیش از این آموختن مهارت های زندگی، فضائل اخلاقی، فرهنگ و آداب اجتماعی را از دیگر ابزار های رسانه ای فرا می گرفت امروزه بازی های کامپیوتری به نظر می رسد در آموزش آن ها نقش جدی تری ایفا می کنند. در بین سبک های رایج در بازی های کامپیوتری سبک ماجراجویانه به دلیل پتانسیل های بالای خود بیشتر مورد توجه بازی سازان در همراه کردن مخاطب دارد. بنابر این پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سوال اساسی است که آیا بازی های سبک ماجراجویانه در القای فرهنگ ملی، دینی و مهارت های زندگی خانوادگی و اجتماعی ایرانی می تواند قدم مهمی بردارد؟ بازی های سبک ماجراجویانه از چه پتانسیل هایی برخوردار است که جذابیت بیشتری برای القای این مفاهیم در ذهن کودکان و نوجوانان دارد؟ و چگونه می توان از این پتانسیل ها به بهترین نحو استفاده کرد؟ به همین منظور پس از بررسی جنبه های مختلف بازی های ماجراجویانه و فرضیه ی اینکه استفاده از بازی های رایانه ای ماجراجویانه در پرورش مهارت های زندگی و اخلاقیات خانوادگی موثر است. اقدام به طراحی و ساخت یک بازی خانوادگی، فرهنگی در سبک ماجراجویانه کردیم. این بازی در مرحله ی تست در اختیار چندین کودک و نوجوان قرار گرفت و با روش مصاحبه، مشاهده و یادداشت برداری اقدام به بررسی فرضیه مورد نظر کردیم و در نهایت این نتیجه حاصل شد که بازی های ماجراجویانه به دلیل پتانسیل بالای خود در داستان گویی و طرح معما و قصه بسیار به فرهنگ ایرانی نزدیک بوده و پتانسیل بسیار بالایی در القای مفاهیم ذکر شده به کودکان و نوجوانان دارد. این نتیجه گیری با نتیجه گیری های سایر پژوهش های مشابه نیز هم سو است. لازم به ذکر است بازی طراحی شده با نام خانه ی دل (Lovely house) در سومین هکاتون بازی های جدی در شهر تبریز موفق به دریافت رتبه ی سوم بهترین بازی شد.کليدواژه ها
بازی کامپیوتری ، بازی ماجراجویانه ، آموزش ، فرهنگ سازیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:یونس سخاوت , 1398 , استفاده از بازی های رایانه ای سبک ماجراجویانه با هدف تاثیرگذاری عمیق تر بر کودکان و نوجوانان در روابط خانوادگی و هنجارهای اجتماعی , پنجمين كنفرانس بينالمللي بازيهاي رايانهاي،فرصتها و چالشها
برگرفته از رویداد
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان میباشد.