اثر بخشی فیلیال تراپی مجازی مادران برمهارتهای اجتماعی وپرخاشگری در کودکان دارای اختلال یادگیری
Comparison of Effectiveness of Filial Therapy, Virtual and in-Person Aggression in Children with Learning Disabilities
نویسندگان :
صدیقه جعفری رنگچی ( دانشگاه خوراسگان ) , هادی فرهادی ( دانشگاه خوراسگان )
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی فیلیال تراپی مجازی مادران بر مهارتهای اجتماعی و پرخاشگری در کودکان دارای اختلای یادگیری بود. روش از نوع نیمه آزمایش یا طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و جامعه آماری شامل کلیه کودکان دارای اختلال یادگیری 6 تا 11 ساله در سال 1398-1397 شهرستان اصفهان بود که 30 کودک دارای اختلال یادگیری(براساس آزمون غربال گری مشکلات یادگیری ویلکات وهمکاران) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و بصورت تصادفی به دو گروه 15 نفر تقسیم شدند. در مراحل پیش آزمون و پس آزمون مادران پرسشنامه سیاهه خشم نواکو و مهارتهای اجتماعی ماتسون را تکمیل کردند. سپس درگروه آزمایش، مطالب آموزشی اعم از متن، عکس و فیلم به صورت هفتگی از طریق شبکه های اجتماعی در اختیار مادران قرار گرفت. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره تجزیه وتحلیل شد. یافتههای حاصل از نتایج نشان دادکه فیلیال تراپی مجازی در بهبود مهارت های اجتماعی منفی و ابعاد آن و پرخاشگری و بعد فکر پرخاشگرانه تأثیر معنادار دارند (05/0p<) اما تأثیر آن بر افزایش مهارت های اجتماعی مثبت و ابعاد آن و کاهش رفتار و احساس پرخاشگرانه معین دار نبود(05/0>p). بنابر نتایج این پژوهش برای بهبود رفتارهای منفی کودکان با اختلال یادگیری می توان از فیلیال تراپی مجازی استفاده نمود.کليدواژه ها
فیلیال تراپی مجازی، پرخاشگری، مهارت های اجتماعی، اختلال یادگیریکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:هادی فرهادی , 1398 , اثر بخشی فیلیال تراپی مجازی مادران برمهارتهای اجتماعی وپرخاشگری در کودکان دارای اختلال یادگیری , پنجمين كنفرانس بينالمللي بازيهاي رايانهاي،فرصتها و چالشها
برگرفته از رویداد
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان میباشد.