پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه اصفهان
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • آرشیو مقالات
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات پنجمين كنفرانس بين‌المللي بازي‌هاي رايانه‌اي،فرصت‌ها و چالش‌ها
  4. مقاله تنظیم سختی پویای یک بازی شناختی مبتنی بر نوروفیدبک با هدف کمک به درمان اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی
عنوان رویداد : پنجمين كنفرانس بين‌المللي بازي‌هاي رايانه‌اي،فرصت‌ها و چالش‌ها
تاریخ برگزاری : 30 بهمن ماه 1398

تنظیم سختی پویای یک بازی شناختی مبتنی بر نوروفیدبک با هدف کمک به درمان اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی

Dynamic difficulty adjustment of a cognitive game based on neurofeedback in order to help treat attention deficit hyperactivity disorder
نویسندگان :

مینا مسعودی ( دانشگاه اصفهان )

دانلود فایل   

چکیده

زمینه و هدف: اختلال نقص توجه-بیش فعالی یکی از شایع ترین اختلال های عصبی در بین کودکان و نوجوانان می باشد. تمرینات مبتنی بر نوروفیدبک به عنوان یک روش جدید در بین درمان های غیر دارویی، با اصلاح ناهنجاری های موجود در برخی از باندهای فرکانسی مغز این کودکان می تواند به بهبود عملکرد آن ها کمک کند. هدف پژوهش حاضر توسعه و طراحی یک بازی رایانه ای به عنوان بستری برای تمرینات نوروفیدبک و به کارگیری تنظیم سختی پویا در طراحی بازی بوده است. روش بررسی: این پژوهش جهت ارزیابی تنظیم سختی پویا در بازی و سنجش میزان رضایتمندی از بازی با سختی پویا نسبت به بازی با سختی ایستا طی 4 جلسه روی 6 نفر شرکت‌کننده 20 تا 26 سال انجام شد و از آن‌ها خواسته شد در هر جلسه بسته به میزان لذت و رضایتی که از بازی داشته اند، یک عدد بین 1 تا 10 را انتخاب کنند. سپس جهت سنجش میزان اثربخشی روش درمانی مبتنی بر بازی طراحی شده، 2 کودک پسر 12و 13 سال مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی طی 10 جلسه تحت تمرینات این بازی قرارگرفتند. یافته‌ها: براساس نتایج به‌دست‌آمده، تفاوت معنادار در میزان رضایتمندی شرکت‌کنندگان از بازی با سختی پویا نسبت به بازی با سختی ایستا گزارش شد (t-test, p=0.002). همچنین یافته ها نشان داد که بازی در بهبود عملکرد مغزی این کودکان تاثیر مثبتی داشته است. نتیجه‌گیری: نتایج نشان میدهد که استفاده از بازی در درمان برای کودکان روشی جذاب می‌باشد و ارایه چالش‌های متناسب با مهارت‌های فردی می‌تواند انگیزه کاربر را از ابتدا تا انتهای بازی حفظ کند و علاوه براین موجب افزایش لذت از بازی می‌شود.

کليدواژه ها

اختلال نقص توجه-بیش فعالی، بازی رایانه ای، نوروفیدبک، تنظیم سختی پویا.

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
مینا مسعودی , 1398 , تنظیم سختی پویای یک بازی شناختی مبتنی بر نوروفیدبک با هدف کمک به درمان اختلال نقص توجه-بیش‌فعالی , پنجمين كنفرانس بين‌المللي بازي‌هاي رايانه‌اي،فرصت‌ها و چالش‌ها

برگرفته از رویداد



پنجمين كنفرانس بين‌المللي بازي‌هاي رايانه‌اي،فرصت‌ها و چالش‌ها
تاریخ برگزاری : 30 بهمن ماه 1398


دیگر مقالات این رویداد

  • مصورسازی تعاملی داده های مربوط به تاثیر بازی های خشونت آمیز بر رفتار کودکان و نوجوانان
  • طراحی ابزار نقاشی دیجیتال با رویکرد واقع‌گرایانه به کمک واقعیت‌مجازی
  • شناسایی عنصر های تربیتی نسل تراز انقلاب از منویات امام خامنه ای با روش تحلیلی مضمونی در جهت تولید بازی های دیجیتال
  • Synergistic nature of digital game-based language learning and Task-based language teaching
  • طراحی مدلی برای داستان سرایی پویا در بازی‏‌های رایانه‌‏ای
  • بازی «درون من»: طراحی یک بازی به‌منظور بررسی و امکان‌سنجی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر روی خشم و مدیریت آن
  • آسیب های ناشی ازاعتیادبه بازی های رایانه ای خشن برکودکان 5تا 7ساله شهرشیراز
  • ارائه یک رویکرد جدید جهت اولویت بندی موارد آزمون مبتنی بر الگوریتم جستجوی گرانشی در برنامه ها و بازی های رایانه ای
  • نگرشی بر سیاست کیفری ایران در منع تبعیض نژادی_قومی در صنعت بازی های رایانه ای
  • بازی های کامپیوتری در آموزش دوبلوری: بازی دوبلور شو
  • تماس با ما


     اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
    کدپستی: ۸۱۷۴۶۷۳۴۴۱
    E-mail: Info@ui.ac.ir
    تلفن: ۲۶۴۰-۰۳۱۳۷۹۳۲۱۲۸ تلفکس: ۰۳۱۳۶۶۸۷۳۹۶

     

    پیوندها


    • پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 
    • استانداری اصفهان
    • پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
    • سازمان سنجش کشور
    • شهرداری اصفهان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]