بررسی تاثیر استراتژی بازی های رایانه ای آموزشی در مدیریت تفکر خلاق در کودکان با استفاده از راهبردهای تعاملی
Investigating the Impact of Educational Computer Games Strategy In Managing Creative Thinking in Children Using Interactive Strategies
نویسندگان :
نرگس میرانی سرگزی ( دانشگاه شیراز ) , مریم شفیعی سروستانی ( دانشگاه شیراز ) , فاطمه پودینه ( دانشگاه بین الملل چابهار )
چکیده
هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی تاثیر بازی های رایانه ای آموزشی در مدیریت تفکر خلاق در کودکان با استفاده از راهبردهای تعاملی می باشد. این پژوهش با شیوه شبه آزمايشي با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش، شامل کليه دانش آموزان دوره اول ابتدایی شهر شیراز در سال تحصیلی 99-98 مي باشد. برای گزینش نمونه تحقیق ابتدا با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از بین9 منطقه شهرستان شیراز منطقه 7 و از بین4 ناحیه این شهر ناحیه4 انتخاب شد سپس از بین مدارس دوره اول ابتدایی ناحیه مذکور، 6 مدرسه به صورت تصادفی انتخاب و از هر مدرسه ابتدایی 2 کلاس و از هر کلاس با توجه به پایههای موجود در دوره اول ابتدایی این مدارس 5 دانش آموز به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند . بنابراین تعداد 60 نفر به عنوان نمونه در دسترس قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها در اين پژوهش شامل پرسشنامه مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت (فرم معلم) و پرسشنامه تفکر خلاق ولچ و مکداول (2002) مي باشد که توانايي هاي آزمودني ها را در عملکرد تعاملی و مهارت تفکر خلاق مي سنجند. در ادامه از هر دو گروه آزمایش و کنترل، پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد. سپس گروه آزمایش در معرض آموزش با بازی های رایانه ای قرار گرفت و گروه کنترل به روش معمول، آموزش را ادامه دادند. در پایان از تمامی دو گروه پس آزمون گرفته شد و اطلاعات با استفاده از نرم افزارSpss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج با استفاده از روش کوواریانس تحلیل گردید. یافته ها نشان داد که استراتژی بازی های رایانه ای آموزشی در تفکر خلاق و راهبردهای تعاملی تاثیر معنی داری دارد. مبتنی بر یافته ها می توان بیان داشت که استفاده از بازی های آموزشی رایانه ای میتواند ابزار مهمی برای افزایش خلاقیت و تعاملات اجتماعی در کودکان و نوجوان گردد که این خود تاثیر وسیعی بر زندگی و مهارت های اجتماعی و فردی در افراد می شود.کليدواژه ها
استراتژی بازی های رایانه ای،مدیریت تفکر خلاق، راهبردهای تعاملی، بازی های آموزشی،بازی درمانیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:مریم شفیعی سروستانی , 1398 , بررسی تاثیر استراتژی بازی های رایانه ای آموزشی در مدیریت تفکر خلاق در کودکان با استفاده از راهبردهای تعاملی , پنجمين كنفرانس بينالمللي بازيهاي رايانهاي،فرصتها و چالشها
برگرفته از رویداد
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان میباشد.