بررسی تأثیر بازیهای مبتنی بر واقعیت مجازی بر کارکرد شناختی پردازش فضایی و ارتباط آن با بیماری سایبری
Investigating the effect of virtual reality games on cognitive spatial ability and its relations to cybersickness
نویسندگان :
زهرا عباسی ( دانشگاه اصفهان ) , سینا ورمقانی ( دانشگاه اصفهان ) , جواد راستی ( دانشگاه اصفهان )
چکیده
یکی از عوارض جانبی بازی های واقعیت مجازی، بیماری سایبری است که شامل نشانه هایی مانند حالت تهوع، سرگیجه،خستگی و عدم راحتی بعد از قرار گرفتن در معرض واقعیت مجازی است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر واقعیت مجازی بر کارکرد شناختی توانایی پردازش فضایی و رابطه ی آن با بیماری سایبری بود. طرح پژوهش حاضر دوگروهی تقسیم تصادفی،با پیش آزمون و پس آزمون بود و 47 دانشجو به صورت در دسترس برای این منظور به کار گرفته شدند که 25 نفر در گروه آزمایش و 22 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. از تکلیف های کرسی و مانیکین به منظور ارزیابی مؤلفه های توانایی پردازش فضایی و از پرسشنامه ی بیماری واقعیت مجازی برای سنجش نشانهه ا و شدت بیماری سایبری استفاده شد. آزمون های پارامتری و ناپارامتری t همبسته به ترتیب نشان داد که عملکرد گروه آزمایش در تکلیف کرسی تغییر معناداری نداشته است، درحالی که عملکرد آنان در تکلیف مانیکین بهبود یافت (0.05>p).همچنین عملکرد گروه کنترل در تکلیف مانیکین بهبود معناداری داشت (0.05>p) و عملکرد آنان در تکلیف کرسی اگرچه بسیار نزدیک به سطح معناداری بود، اما بهبود معناداری نیافت. هیچ تفاوت معناداری بین دو گروه در هر دو تکلیف مشاهده نشد. درنهایت شرکت کنندگان گروه آزمایش به صورت معناداری (0.05>p) نمرات بالاتری نسبت به گروه کنترل در دو زیرمقیاس و نمره ی کل بیماری سایبری کسب کردند. اما این نمرات بالا در بیماری سایبری با عملکرد در تکالیف پردازش فضایی گروه آزمایش، همبستگی معناداری نداشت. نتایج این پژوهش در کل پیشنهاد میدهد که قرار گرفتن در معرض واقعیت مجازی تا حدودی موجب بروز علائم ناخوشایند بیماری سایبری میشود. اما این علائم رابطه ی معناداری در جهت کاهش عملکرد پردازش فضایی شرکت کنندگان پس از قرار گرفتن در معرض واقعیت مجازی نداشته است. در هر حال برای استفاده های طولانی مدت از واقعیت مجازی باید با احتیاط عمل کرد.کليدواژه ها
بیماری سایبری، توانایی پردازش فضایی، واقعیت مجازیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:زهرا عباسی , 1398 , بررسی تأثیر بازیهای مبتنی بر واقعیت مجازی بر کارکرد شناختی پردازش فضایی و ارتباط آن با بیماری سایبری , پنجمين كنفرانس بينالمللي بازيهاي رايانهاي،فرصتها و چالشها
برگرفته از رویداد
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان میباشد.