پورتال همایش ها و سمینارهای دانشگاه اصفهان
  • صفحه اصلی
  • آرشیو همایش ها
  • آرشیو مقالات
  • سایت دانشگاه
Bootstrap Touch Slider
  1. :. صفحه اصلی
  2. آرشیو مقالات رویداد ها
  3. مجموعه مقالات پنجمين كنفرانس بين‌المللي بازي‌هاي رايانه‌اي،فرصت‌ها و چالش‌ها
  4. مقاله بررسی زمان واکنش در تشخیص تنالیته های رنگی در بازی های رایانه ای
عنوان رویداد : پنجمين كنفرانس بين‌المللي بازي‌هاي رايانه‌اي،فرصت‌ها و چالش‌ها
تاریخ برگزاری : 30 بهمن ماه 1398

بررسی زمان واکنش در تشخیص تنالیته های رنگی در بازی های رایانه ای

reaction time in the detection of color tonalities in video game
نویسندگان :

نسرین شهابی ( هنر اسلامی تبریز ) , الهه قربانی ( هنر اسلامی تبریز ) , یونس سخاوت ( هنر اسلامی تبریز )

دانلود فایل   

چکیده

رﻧﮓ ﻫﺎ ﺗﺄﺛﻴﺮ زﻳﺎدي ﺑﺮ ﺣﺎﻻت ﺧﻠﻘﻲ و رواﻧﻲ اﻧﺴﺎن دارﻧﺪ و از آﻧﺠﺎ ﻛﻪ اﻧﺴﺎن ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺑﺎ رﻧﮓ ﻫﺎ در ارﺗﺒﺎط اﺳﺖ، رنگ ﻫﺎ اﻫﻤﻴﺖ ﺑﺴﻴﺎري ﭘﻴﺪا ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ. رنگ ها پیام رسانند و جزو لاینفک پروسه طراحی بازی رایانه ای هستند. گیمرها در محیط بازی های رایانه ای ﺑﺎ رﻧﮓ ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ در ارﺗﺒﺎط هستند. همچنين يكي از عوامل اثرگذار و مهم در موفقيت گیمرها، زمان پاسخ مناسب به محرك ارائه شده است. از اﻳﻦ رو ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﻴﺖ رﻧﮓ و زﻣﺎن واﻛﻨﺶ در بازی های رایانه ای، ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﻲ زمان واکنش رنگ های متفاوت در ﺑﻴﻦ گیمرها ﭘرداخته است. ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎري را 60 نفر از داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن دختر و ﭘﺴﺮ داﻧﺸکده چند رسانه ای تبریز ﺑﺎ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﺳﻨﻲ (21.7) که به صورت داوطلبانه در شرکت کرده اند ﺗﺸﻜﻴﻞ می دﻫد. پژوهش ابتدا در محیط بازی 2 بعدی برای آشنایی گیمرها با روند بازی به صورت Pre Test انجام می شود و سپس توسط گیمرها در محیط بازی انجام می شود. همزمان با انجام بازی زمان واکنش(RT) در نرم افزار Unity اندازه گیری می شود و داده ها ثبت می شود. برای تجزيه و تحليل داده ها از آزمون آماري تحليل واريانس با اندازه هاي تكراري و آزمون Anova و توکی استفاده شد. يافته هاي پژوهش نشان داد كه كوچكترين انحراف معيار و ميانگين زمان واكنش تشخیص رنگ، مربوط به رنگ آبی بوده و همچنين زمان واكنش رنگ آبي، در مقایسه با سایر رنگ ها تفاوت معنادار نشان داده است. نتايج پژوهش حاضر نشان مي دهد كه استفاده از رنگ آبي در بازی رایانه ای مي تواند موجب افزايش سرعت واکنش گیمر شود.

کليدواژه ها

زمان واکنش، تنالیته های رنگی، گیمر، بازی های رایانه ای

کد مقاله / لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :

نحوه استناد به مقاله

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
نسرین شهابی , 1398 , بررسی زمان واکنش در تشخیص تنالیته های رنگی در بازی های رایانه ای , پنجمين كنفرانس بين‌المللي بازي‌هاي رايانه‌اي،فرصت‌ها و چالش‌ها

برگرفته از رویداد



پنجمين كنفرانس بين‌المللي بازي‌هاي رايانه‌اي،فرصت‌ها و چالش‌ها
تاریخ برگزاری : 30 بهمن ماه 1398


دیگر مقالات این رویداد

  • طراحی و اعتبارسنجی نرم افزار تکالیف دوگانه مبتنی بر سنسور کینکت در محیط واقعیت مجازی برای ارزیابی اختلالات شناختی در سالمندان
  • مصور سازی هوشمند بازی فیفاجهت انتخاب بازیکن مناسب برای موقعیت مکانی در زمین بازی
  • تاثیر رنگ در ادراک زمانی کاربران بازی‌های رایانه‌ای
  • ارائه یک رویکرد جدید جهت اولویت بندی موارد آزمون مبتنی بر الگوریتم جستجوی گرانشی در برنامه ها و بازی های رایانه ای
  • بهبود شاخص شناختی )توجه( در شرکت کنندگان با بررسی هورمونی و سیگنال های مغزی
  • نگرشی بر سیاست کیفری ایران در منع تبعیض نژادی_قومی در صنعت بازی های رایانه ای
  • بازی «درون من»: طراحی یک بازی به‌منظور بررسی و امکان‌سنجی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر روی خشم و مدیریت آن
  • بازی وار سازی سیستم دوچرخه ثابت با هدف بهبود وضعیت جسمانی دانشجویان و تولید انرژی
  • فیروزه:چارچوبی جهت بهبود تجربه کاربری در بازدید از اماکن تاریخی با استفاده از بازی وار سازی
  • تماس با ما


     اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
    کدپستی: ۸۱۷۴۶۷۳۴۴۱
    E-mail: Info@ui.ac.ir
    تلفن: ۲۶۴۰-۰۳۱۳۷۹۳۲۱۲۸ تلفکس: ۰۳۱۳۶۶۸۷۳۹۶

     

    پیوندها


    • پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 
    • استانداری اصفهان
    • پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری
    • سازمان سنجش کشور
    • شهرداری اصفهان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

    © کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان می‌باشد.

    همایش نگار (نسخه 10.0.12)    [مدیریت سایت]