رابطهی شخصیتپردازی و متحرکسازی در بازیهای پلتفرمر دوبعدی مطالعه موردی دو بازی در دههی نود میلادی
The Relationship between Characterization and Animation in Two-dimensional Platformer Games - A Case Study of Two Games in the Nineties
نویسندگان :
علیرضا لطفعلی خانی ( دانشگاه تربیت مدرس ) , سید نجم الدین امیر شاه کرمی ( دانشگاه تربیت مدرس )
چکیده
بازیهای پلتفرمر platformer یا سکو-بازی دو بعدی یکی از زیرشاخههای بازیهای آرکید arcade (مسابقهای) است. پلتفرمرها از همان ابتدای آغاز بازیهای ویدئویی وجود داشتند، اما از اواخر دههی 80 میلادی هویت مستقل پیدا کردند و در دههی 90 به اوج خود رسیدند. یکی از مهمترین ویژگیهای این ژانر وجود شخصیت اصلی هدایتگر بر روی صفحهی نمایش است که باید از موانع پیش رویش عبور کند. این پرسشها بر اهمیت عامل شخصیت در این ژانرِ بازی تمرکز دارند، شخصیتپردازی در این ژانر از چه اهمیتی برخوردار است؟ متحرکسازی چه نقشی در شخصیتپردازی شخصیت در این نوع بازی دارد؟ در این راستا پژوهش پیشرو با استفاده از مفهوم نظام تحلیل کارکردگرایانه، دو نمونه موردی از بازیهای پلتفرمر (جیم، کرم خاکی و منطقهی داستان مصور) ساخته شده در دههی نود میلادی را بررسی میکند. یافتهها نشان میدهند که رابطهای معنادار میان انواع شخصیتپردازی و متحرکسازی وجود دارد که به تفکیک هر یک از دو بازی در این مقاله بدانها اشاره شده است.کليدواژه ها
بازیهای پلتفرمر دوبعدی ، شخصیتپردازی ، متحرکسازیکد مقاله / لینک ثابت به این مقاله
برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است :نحوه استناد به مقاله
در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:سید نجم الدین امیر شاه کرمی , 1398 , رابطهی شخصیتپردازی و متحرکسازی در بازیهای پلتفرمر دوبعدی مطالعه موردی دو بازی در دههی نود میلادی , پنجمين كنفرانس بينالمللي بازيهاي رايانهاي،فرصتها و چالشها
برگرفته از رویداد
دیگر مقالات این رویداد
© کلیه حقوق متعلق به دانشگاه اصفهان میباشد.